Pottery markets
Hej,
jag är ny till sverige och ny till Keramik i Fokus.Jag har en fråga som jag ske fråga på engelska men du kan svara på svenska.
I have difficulties in finding places to sell my products. I wonder if there are pottery markets in Sweden or good markets for selling pottery.
Any help welcome.
Tack så mycket
MvH
Norbert
Det finns några ställen i Stockholm som jag känner till;
"Kaolin" och "Blå och Knåda" finns på Hornsgatan, sen finns
"Konsthatverkarna" vet inte adressen. Ibland så finns säljs det keramik på varuhuset "NK" också. Finns såklart fler.
Välkommen hit!
Potters market..Menar du marknader där man bara säljer keramik?
Blås&Knåda och Kaolin är föreningar man måste söka medlemskap i och att man kan stå och sälja i deras butiker.Dom flesta är föreningar som är väldigt restriktiva med vem man plockar in .Inte alltid lång erfarenhet räcker,men försöka går ju alltid*L*
lycka till
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Marknader med bara keramik hänger ju inte på träden (kanske nåt att ta tag i
). Finns ju en årlig konsthantverksmarknad i Göteborg och sen diverse mer "breda" marknader runt omkring av väldigt varierande kvalité. T.ex. Båstad som Godsägare skrev hon skulle med på, trädgårdsmarknader, julmarknader mm.
Sen är ju en del keramiker med på Formex och hittar förhoppningsvis återförsäljare där.

Hej
I Göteborg har vi 2 stycken konsthantverkar-affärer som säljer keramik för sina medlemmer. Sintra och Lerverk. Vi har en årlig stor keramik marknad varje år (tror det är Sveriges största på keramik). Den drivs av KHVC och heter Upmarket. Nu senast var den i Trädgårdsföreningen. Naturligtvis säljs det en del keramik på Lisebergs julmarknad oxå.
Hoppas dessa tips kan vara till någon hjälp!
Jag vet vad du menar med Pottery Markets eftersom jag har bott och pluggat i England. I Sverige är traditionen inte densamma som i England så renodlade Pottery Markets är sällsynta. De var helt fantastiska att besöka, så inspirerande! Jag skulle välja en hantverksmarknad i Sverige, där det säljs alla möjliga material, men man bör välja med omsorg. De håller väldigt olika kvalitet. Det är nog det närmaste man kan komma. Annars är det butikerna som nämns i inläggen ovan som gäller. Det finns någon sådan butik på varje större ort.
kanske är det dags för Sverige då att ha lite mer "potterymarkets"
vad tycker ni?
#7 JA!
#7 absolut..utan en massa restriktioner om utbildning

Hoppsan, vi har ju faktist en stor marknad i Sverige med tyngdpunkt på just keramik med en massa utställare.
Allt handlar ju om marknadsföring, och jag kan hålla med om att de inte alltid nått ut i landet.
Men hur som helst, jag känner flera som varit med i Göteborg (markanden är varje år) och sålt jättebra!
Alla båsen är fint dekorerade och så har man en tävling och finaste båset oxå. Det är hur mycket besökare som helst då man får stort utrymme i dagspressen och marknaden håller till i Trädgårdsföreningen.
I år är det 13-15 augusti 2010 som gäller. Boka in er!
Fast är man inte med i KHVC är det ju att glömma…
#11 Dom missar många skickliga på det viset!

# 7 o 11 o alla andra. Men kanske vi skall försöka starta ngn själva då. Ngn där man inte behöver vara "skolad" eller med i ngn förening, utan där kvaliteten avgör om man kan vara med eller inte. Man kanske skall börja i det här forumet o spåna kring ideen, kanske skapa en tråd där form o plats mm kan stötas o blötas o gärna då med folk som # 6 o du 42nkus med erfarenheter från dylika. Jag har för ett år sen köpt ett litet torp i Hälsingland starx norr om Bollnäs, hoppas på att flytta dit om några år o jobba med min keramik mer aktivt där än det blir här i Sthlm. Kan tänka mig att det finns många fina ställen där att ha en sån marknad på o där finns ett stort intresse för konsthantverk. Inser att det ju ligger ett jättearbete bakom att fixa ngt sådant, men man kan ju faktiskt börja i väldigt liten skala o Rom byggdes ju inte på en dag
. Kan absolut tänka mig att försöka få till ngt däruppe om ett eller ett par år. Jag menar "om inte Mohammed kom till berget får väl berget komma till Mohammed" eller hur det nu var
.
Jag kan tänka mig att renodlade keramikmarknader skulle fungera. Vi har visserligen inte samma tradition som t.ex England eller Danmark, eller Japan för den delen, men jämfört med annat hantverk är keramik stort i Sverige.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
På drejarmästerskapen brukar man ha en marknad i anslutning som är väldigt välbesökt..

#14 Ja men det tror jag oxå. Tänk vad kul det vore, sen kunde man kanske ha lite happenings oxå, bränna Raku tex…..
Ja, det finns ju inte så många återförsäljare, man är väl hänvisad mycket till Julmässor. Om man vill starta en marknad nånstans så är ju en fråga hur man ska bedömma kvalitè på föremålen, eller om "alla som vill" får vara med, men det går väl att lösa såklart, jag tycker att det borde finnas en sådan marknad i Stockholm?!
Kul idè att ha lite "live" keramik-raku, man får se upp bara så att man inte eldar upp nån besökare(!!??), kanske en drejtävling också? (Abbis, du får vara domare, annars vinner du bara…)
#17 ha ha ha du är för rolig du!
Jag tycker att alla ska få vara med..Att bedöma andras saker handlar så mycket om smak .Det kostar ändå en slant att vara med så man bör väl själv kunna bedömma om det man gör är så bra så att det täcker alla kostnader. Är det varierande utbud så kan kunden få bedömma vad som är bra genom att handla .
Jag kan tänka mig att vara med att organisera om det inte blir för långt avstånd från där jag bor!

#men det är ju oxå en kul grej, drejtävling!
Va bra Abbis. Är Bollnäs för långt bort? Eller Stockholm….
Frågan är bara hur man praktiskt ordnar allt, är det ngn som kan "sånt"?
Hej,
tusen tack for alla dina rad.
I continue in english.
I shall follow up KHVC-upmarket,as I like Gothenburg.I try to make also contact with the"forenningar" in Stockholm and Gothenburg.
One more question: Does Formex attract costumers outside of Sweden and does domestic ware sell?
Regarding organising a potterymarket here,I don't think I can be much of help as I don't have that much experince.I didn't live on mainland Britain but in N.Ireland.
I know of the cocept of potterymarkets from germany ( I am originally german ) and my former potterymaster praised them.So I just wonder what is the best way to get your products on to the market and sold.Formex,KHVC and other "handverksmarkand" or membership of several "forenningar"?
In Ireland I used to go once a year to the Dublin Showcase.
All the best
Norbert