Burton/Hattmakarens Bord
Jag fortsätter med ett smyckesskrin som visserligen setts förut, men passar tråden. 
Red: Om det nu ska passa på en tebjudning… så säger vi att det är ett skrin för socker och tepåsar!
Nej, ännu bättre - sockerskål för strösocker, bitsocker och farinsocker! (Nu ger jag mig!)
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Läckert! Hur stor är pjäsen egentligen? Det ser ut att vara glasknoppar?

Absolut, vilken charmig knopp!

Mmmm, jag är redan kär i den här tråden! Mera mera!!
Jag har sett mycket bilder i era fotoalbum som skulle platsa i den här tråden, ingen nämnd ingen glömd…
#2 Den är kanske 15 cm hög? Knopparna och fötterna är glaspärlor.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
OK.

Nix, engoberat stengods :)

Vad läcker! En hel del jobb med den antar jag?

Ja, pust. jag tror det är cirka 900 taggar som är handrullade. men roligt var det ändå.
#13 Ha, ha, det är gummihandskfingrar som taggar, eller hur?
#14 Jisses, vilket tålamod!
#15 Ja, det är gummihandskar.
Håller på med hönor till påsk just nu där kammen är av en gummihandske. Jag gjorde några sådana till förra påsken och alla såldes så det finns tydligen fler med knäpp humor
.

Verkligen lekfulla, tänker lite "bensindunk" eller "oljekanna", jättefina!

#17 & 18 Är det tetekannor eller lystkannor? Spelar egentligen ingen roll men det skulle kännas fantastiskt att servera dagens första kopp ur en dylik skapelse. Läser i dagens SvD att hattmakarna i England använde kvicksilver för att stabilisera ullen, varvid de flesta av dem med tiden blev mer eller mindre galna av ångorna. Såg för något år sedan en keramikutställning i Halmstad där det stod att läsa att krukmakarnas barn, som stod för torrglaseringen, oftat var klena och svaga till sinnet - blygförgiftade…

Tack för goa kommentarer!
Kannorna är menade att servera te ur.
Tänk om dåtidens hattmakare och pottmakare hade vetat med de höll på med….. hu jeda mej!
En liten djävul som äter upp mördarsniglar, ett måste i köksträdgården…

#22 Underbar figur! Vilket ansiktsuttryck…
Vilka härliga saker!
Snigelslukaren kommer att göra succé nu när snigelproblemen ökar. Alla kommer att vilja ha den.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_