pris på kakelplattor ?
hej jag har fått en beställning på kakelplattor,stengodsglasyr och med dekaler, alltså 3 bränningar, storleken totalt blir ca 1 meter x 40 cm,
ca 40 st, jag har ingen aning om vad ska ta betalt,har ni något förslag??, tack på förhand
mvh amanda
150 kr/styck ?
Testa gå in i en kakelaffär o titta på dekorkakel. Sånt som har lite speciella mönster mm. Fast det inte är handgjort kostar det runt 150. En del även dyrare. Problemet är att det är svårt att ta ut mer.. för att det är handgjort. Att göra enstaka plattor att blanda in bland standardkakel kan man lägga ner mer jobb och få ut för jobbet/högre pris pr styck, men hela ytor verkar väldigt svårt att få betald för motsvarande den tid det tar att göra jobbet tycker jag

tack pyromanen, !!! ja, det ska jag göra !! :)
Berätta gärna vilket pris du bestämde.
Dina plattor är 10x10 cm? det ger ett m2-pris på 15000:- om du tar 150:- st.
Jag gör plattor 5X5 och funderar på att ta 20:- styck, m2 8000:- (inkl moms). men jag har inte dekaler.
Det är svårt med prissättning …
/Sofia

SOfia, 20 kr styck är alldeles för billigt.
Det är mer jobb att göra 4 st 5 x 5 än en platta 10 x 10
(obs om det ska passa ihop med standardkakel så tänk på plats för fogen, standard som heter 10 x 10 är egentligen 9,8 x 9,8 och gör man 5 x 5 med tanke på att de ska kunna få plats 4 st i ett hål bland standardkakel så behövs plats för ytterligare en fog,dvs ca 4,8 x 4,8..)
Om man gör kakel nån enstaka gång för skojs skull betyder det kanske inte så mycket att man hamnar rätt i pris, men annars är det ju viktigt att det funkar.
Testade för ngr år sedan att göra enbart kakel några dagar för att se hur många jag gör i timmen.. och räknade sedan med glasering bränning och så. då hamnade mina 10 x 10 på 160 kr/st och de små (4,8 x 4,8) på 45 kr/st. Jag ved-saltbrännar vilket innebär bara en bränning men igengäld mycket arbetskrävande bränning och kaklet kan inte staplas tätt i ugnen så det blir tämligen ineffektivt utnyttjat plats.
Min konkusion av detta räknande och testande är att det är nte mycket idé att försöka sälja hantverksmässigt gjort kakel kvadratmetervist. Möjligen en fyrkant bakom ett handfat, eller en avvikande "pelare" eller en liten fondvägg. Annars tror jag mer på att satsa på dekorkakel, som på olika sätt kan blandas in bland standardkakel. Det gör jätteskillnad på intrycket med några enstaka handgjorda plattor blandat in på ett snyggt sätt. Bättre att lägga extra mycket krut på dessa få plattor och sälja dom ännu dyrare. typ 250 kr pch uppåt. Lättare att få en kund att köpa 5 eller 8 plattor á 250 kr än 1,5 kvadratmeter för 20 000 
Det går väl att extrudera kakel från en del lerkranar med en speciell tillsats?
skönt att få lite stöd i prissättningen, ibland är jag tuff och ibland är jag mesig när det gäller priset …
mitt kakel har jag också tänkt som utsmyckning, för tänk så bedrövligt att få en beställning på kakel till en hel vägg eller ännu värre ett helt badrum - huvvaligen …