Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 3990 ggr
lerfan
0

Falsk saltglasyr??

Hej

Någon som vet mer om falsk saltglasyr? Så ge bild på detta och det var riktigt snyggt.

Vore kul att veta mer vad detta innebär.

/MT

stefanandersson
1

Ofta är det en glasyr som är aska, lergodslera och salt blandat som läggs tunt på godset. Jag trodde det var en tredjedel av varje men det låter som väldigt mycket salt när jag tänker påt´. Prova.

LenaR
0

Följdfråga då - kan man ha salt i glasyren i vanlig elugn, eller gasugn för den delen?

Jag är rätt säker på att de ha de det på Leksands folkhögskola, men sen var det en som sa att salt är ett alldeles för starkt fluss, så det kan gå åt pipsvängen!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

stefanandersson
1

På leksands fhsk tror jag inte de använder falsk saltglasyr i någon större utstrckning men det finns en keramiker i byn som gör väldigt mycket med en sådan här glasyr (Billander var namnet).

Saltångorna skadar element men enligt utsagor skall det "inte vara så farligt". Saltångorna tarvar även sin ventilation - som minst är det en stickande obehaglig doft men enligt vissa även farligt.

Att ha salt i glasyrer ställer till problem då det är vattenlösligt och alltså går in i godset och potentiellt underminerar leran med fluss men det har jag aldrig råkat ut för med de små mängderna jag har haft i ask och shinoglasyrer

[rolnor]
1

Salt i vanlig ugn är INTE bra, teglet och elementen kan ta rejäl skada, i en saltugn har man hårt chamottetegel som tål saltet.

stefanandersson
1

nåja. Att saltglasera i vanlig mening är inte ngt bra men här kan det röra sig om ganska små mängder i ugnsatmosfären. I varje fall finns det personer som gör detta och finner skadorna värda resultatet, så som Billander i Leksand.

Men du har rätt - visst är det en risk. Det är aluminiumhalten som gör stenen salttålig så det finns lite poricilsten, dvs porös sten, och fiber som är tålig oxå.

lerfan
0

Tack för svaren. Nu vet jag vad falsk saltglasyr är.

Bränner själv el-ugn så jag får hålla mig till andra expriment.

Underbart att kunna slänga upp en fråga och sedan få kloka svar.

/MT

LenaR
0

#6 Hihi, min slutsats var den motsatta, det här måste jag absolut testa! Skrattande

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
0

Jag har hört att man kan skydda porösa stenar med ett lager aluminiumoxid, men elementen tar skada av den klorvätegas som saltet bildar när det reagerar med kiselsyran i leran. MEN kanske att det är mer OK med sodaglasering, då bildas bara koldioxid av sodan??