Keramik iFokus

Keramik

Etikett: övrigt
Läst 3650 ggr
juliaL
0

Bygga en ugn i Afrika

Hejsan.

Jag är helt nu på detta med keramik och allt som ni skriver om här. MEN jag hittade en tråd om vedeldade ugnar.

Min fråga är således om det är någon som har tips att ge när det gäller att bygga en vedeldad ugn för matlagning? Jag åker till Tanzania som volontär och har fått i läxa att ta reda på hur man bygger en ugn!

Konstruktionen bör vara av det mest simpla slag och med enkla bygg matrial.

//juliaL

koko
0

Detta intresserad mig!
Efter lite googlande hittar jag den primitiva spis som jag skulle vilja bygga själv, den kallas för Anagi och kommer från Sri Lanka.

Kolla här: http://www.inforse.org/asia/M_III_stoves.htm

Det finns ju flera olika enkla ugnar av lera i världen, här är några principer:http://www.hedon.info/EfficientHouseholdEnergyUseInUttaraKannadaDistrictKarnataka

Googla själv på Anagi eller tex. Kenyan cooking stove eller nåt.

Jag kommer bygga mig en Anagi en dag….

pyromanen
0

En kompis till mig har varit i Nigeria 2 ggr o lärt ut hur man gör energisnåla spisar av lera (energisnåla för att spara ved, som det är brist på). Kan förmedla kontakt om du är intresserad

juliaL
0

Okej, tack för förslagen.

Pyromanen, jag tar tacksamt imot hjälp från din kompis.

/// Julia

pyromanen
0

Hej juliaL  Tänkte skicka ett meddelande i din brevlåda, men eftersom din sida inte är aktiverat funkar det inte..

Ulla
0

Du kan göra det ändå. Gå till din inkorg. Där väljer du Skriv ett nytt meddelande. Sedan kan du själv skriva in nämnet på den du vill kontakta.

Lycka till!Glad

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

pyromanen
0

Ja det verkade funka :-) Tack Ulla!

juliaL titta i din inkorg Glad

juliaL
0

Jag har tittat i min inkorg och jag tackar för medelandet. Jag kommer ringa dem..

Tack för hjälpen.

/julis

kristinandreassen
1

Hej.

Keramiker Annie Lindgren och Dan Wahlström har arbetat med att utveckla och bygga såna ugnar i Afrika i samarbete med en ornitologisk förening som vill bevara träden så att fåglarna finns kvar. Det finns skrivet material om detta Ta kontakt med Kyrkeruds Folkhögskola i Årjäng, där de arbetar.

Mvh. Kristin Andreassen i Karlstad

pyromanen
0

he he Kristinandreassen…. det var just Annie och Dan jag tipsade om längre uppe Skrattande  

#7 hur har det gått?