Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasering
Läst 3814 ggr
lerfan
0

Kalciumborat puder???

Hej alla kloka keramiker.

Har en påse med kalciumborat puder. Vad är detta? Samma sak som borax???

LenaR
0

Borax innehåller natrium, kalciumborat innehåller kalcium, så det är inte samma sak. Hur utbytbara de är vet jag inte! Natrium är ju ett alkaliskt fluss, så det påverkar infärgningar. Krita gör en glasyr hård och tålig.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

stefanandersson
0

Saltet gör boraxen vattenlöslig vilket inte kalciumborat är. Tror att man kan byta colemanit mot kalciumborat rakt av men känner att mitt minne sviktar (lustigt med tanke på min ringa ålder Skrattande) mot borax behöver man nog räkna om formeln helt som LenaR är inne på.

bosse-cebex-gbg
0

Colemanit är ett s.k. handelsnamn på ett av många sorters kalciumborat…i keramikvärlden är nog Colemanit det vanligaste kalciumboratet.

Gerstley Borate var också ett vanligt kalciumborat - tills de valde att lägga ner brytningen i stället för att förbättra arbetsmiljön…   Gerstley B var också litet speciellt, med sitt ulexite-innehåll….

Wabisabi
0

#3 Kan man ersätta Gerstley Borat med Ulexite?

LenaR
0

#4 Enligt kemiska formler, nej. Men efter ett tips från en glasyrkemist har jag bytt rakt av i ett par recept, och det har fungerat alldeles utmärkt.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
0

Jag bytte Kalifältspat mot Petalit rakt av, blev helt OK, spännande sätt att lära sej på, rekomenderas, MEN tjatar om det, var rädd om sättplatorna!Cool