Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 2262 ggr
[skurke]
0

titandioxiden brinner upp?

Tjena!

Jag har gjort lite tester med infärgad rakuglasyr för penseldekor på stengodsglasyr, men den vita med titandioxid försvinner….

Nån som vet varför? titandioxiden klarar ju stengods, så jag tycker den borde funka på 850 grader….

pyromanen
0

Penslar du rakuglasyr ovanpå stengodsglasyr ????

En vit halvtäckande rakuglasyr:  80% rakufritta + 20% nephelinsyenit +10% kaolin

Tror inte titandioxiden brann upp i alla fall. Den smälter vid 1855 grader Skrattande. Kanske beror på kombinationen med andra ingredienser att den inte syntes. Vad hade du i annars? och hur mycket titandioxid?

[skurke]
0

jag bara experimenterar lite :)   Vi har en jätteliten söt ugn man kan köra små prover i på jobbet så jag passar på på lunchen osv…

orkade inte beställa massa grejs så jag tog va jag hade… färdig transparent rakuglasyr från cebex. ingen aning va som är i.

jag färgade in med 10% titan en bränning, lite mer och på ställen lite mindre andra gången. försvinner bara. typ myko.   Glad De färdiga färgkropparna kommer ut som de ska iaf.

[rolnor]
0

Kan det vara så att titandioxiden "löser sej" p.g.a. att det är så mycket fluss i rakuglasyr? Du kanske kan testa tennoxid istället? (även om det är dyrt..)Glad

[skurke]
0

jag har lite tennoxid liggande så jag ska testa i veckan. det är ju hur som helst kul prova