Bara det att du blir tillfrågad måste ju betyda att du har något att komma med, så det är klart du ska ta betalt. Hur mycket? Jag tror de flesta räknar på en femhundring i timmen, någonstans där iaf.
Ska du köra med olika priser tilll olika grupper? Av vilken anledning? Jag säger inte att det är fel, men om det handlar om vad du tror de kan betala, så sätt ett pris och hör om de tycker det är för mycket. Ni kanske kan komma överens om någotn ändå.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Fortsätter förresten den här lämpligt döpta tråden med att fråga hur ni sätter priser på era saker? Kör ni med någon sorts timpenning, eller räknar ni på materialkostnad? Tänker ni likadant när ni sätter priser på bruksföremål som på konst? Och hur snabbt åker priserna upp och ner när någon frågar om priset…
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Jag försöker tänka ut ett rimligt timpris, och sen lägger jag på materialkostnaden. Priset blir lite högre när jag lämnar till försäljning på komission (hur stavas det egentligen??)
När jag har kurser, typ provapåkvällar tar jag 300/person och de ska vara minst 5 st. Tiden är ung. 2,5-3 tim, lera och att jag bränner och glaserar deras saker ingår i priset. Verkar det rimligt?

Det är ganska bra att ha ett "utskick" på t ex kurserna eller föreläsningar som man skrivit i lugn o ro så man "tänkt" ordentligt på prissättningen, då kan man hänvisa till det och det är klart med priset.
Samma i butiken, det är mycket lättare om man redan satt prislappar på grejerna, då behöver man inte dividera om priset. Jag har ett pris på muggar om man köper enstaka, beställer man mer än 6 st har jag ett lite lägre pris, håller då det priset oavsett mängd. Som rabatt kan jag ge en liten kanna eller sockerskål om det är större mängder.
Jag tycker det är jättebra att kunna diskutera såna här saker här, det är lite udda att jobba med hantverk och som du Hanna skrev, man blir osäker ibland och det är lite personligt med saker man tillverkar själv, lättare för de som köper in och säljer. Man måste ju också räkna in momsen och skatten, precis som alla andra.Det är ändå ett ganska tungt "jobb" och lärotiden är ofta många år, det måste man också tänka på.
Vilken intressant diskussion. Eftersom jag själv tidigare bara hållit på med keramik som hobby så har jag inte förrän helt nyligen behövt tänka på sådana saker som prissättning. Men nu har också jag upptäckt hur svårt det är att sätta pris på det man gjort själv.
Att titta på hur andra har prissatt sin keramik är inte till så stor hjälp. Det varierar alltför mycket och det är svårt att alltid se varför.
Hoppas att den här tråden kan ge litet vägledning
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

4
"En del grejer i min produktion är jag så trött på så att jag låter priset öka mer och mer varje år bara för att slippa att göra så mycket av de sakerna…"
*skrattar* så himla rolig filosofi kring prissättningen:D

#7 jag förstår dig… jag menar, om det inte är lite kul oxå så kunde du ju lika gärna ha ett vanligt "släpa sig till jobbet jobb för att få lön i slutet av månaden"…. som jag har. Och sen sitter man och längtar hem och har massor av ideer till keramik, men när man kommer hem är man för trött för att orka göra något…. 

Musiker kan fråga Musikerförbundet om riktlinjer för vad man kan ta för en konsert. Finns det nån liknande organisation eller fackförbund som keramiker kan vända sig till för att få tips om priser på föremål, kurser och liknande?