Glasyr Nattskugga
Hej alla
Jag har köpt en jättevacker glasyr som heter Nattskugga från Cebex. Jag måste börja med att säga att jag är helt värdelös på att glasera och skulle behöva en massa övning och tips ang det.
Nu har jag bränt två ugnar med glasyren och det rinner bara ner på plattorna. Glasyren ska tåla 1220-1280 och jag har bränt i 1250 grader med 15 min utjämning, vilket rekommenderas som lägsta utjämningstid i Cebex katalog.
Efter första bränningen då allt fastnade i plattan tänkte jag att jag säkert glaserat för tjockt och blandade den således tunnare till försök nr 2. Jag fick ett mycket tunnare och jämnare glasyrlager, ett par-tre mm tjockt. Jag doppglaserade vid båda tillfällena, andra gången med ca 1,5 cm kvar till nederkant, men fick ändå samma resultat. På vissa ställen där det legat ännu tunnare är det helt färglöst. Överst i ugnen ställde jag ett litet saltkar jag gjort, och där har inte glasyren runnit alls (konstigt nog, tror jag, men det kanske är helt logiskt).
Tyvärr har jag ingen flytvikt så jag kan inte säga hur tjock blandningen var, men är det möjligt att "bara så där" ge mig något tips på vad jag kan behöva göra? Nån med erfarenheter av samma glasyr? Ska den kanske penslas på? Tunnare lager? Tjockare? Varmare? Ökad utjämningstid bör väl göra att det flyter ännu mer? Inser att jag borde bifoga ngn bild, men jag har ingen möjlighet dessvärre.
//Malin
Har du testat använda koner i ugnen så du vet om termometern visar rätt?
Hej, nej det har jag ingen erfarenhet av, men jag förstår att jag nog bör göra det förstås. Det kan alltså vara att den bränner för varmt?
Har nu surfat runt här lite på forumet ang käglor, då jag inte är så haj på dem (heller). Förstår att allting i ugnen kan bete sig olika beroende på hur långsamt det går att komma upp i temp. Jag har köpt ugnen begagnad och den har nog åtskilliga år på nacken. Kan det också vara problemet att den går upp i temp för sakta?
/Malin
Låter som det kan ha varit varmt under för lång tid. Det kan bero på gamla element. Hur många timmar tog det på ett ungefär innan ugnen var uppe i temp?
Jag har en toppmatad som blir varmare i botten än i toppen, så jag väljer vad jag ställer längst ner och längst upp.
Hur lång tid borde det ta, har inte kollat exakt men uppsakattar det till 8-9 timmar
Ja, det låter ju helt rimligt. Hörde om någon vars ugn tog något dygn på sej att gå upp, och då kan man ju gissa att det blir för mycket värmearbete.
Jag har ingen annan idé än att det är varmare än du tror, kanske beroende på placeringen i ugnen eftersom det lilla saltkaret högst upp blev bra.

Glasyren nattskugga har jag använt i många år, i massor av sammanhang och på många olika sorters leror. Nattskugga tillhör mina topp 10 mest rinniga glasyrer i 1250 grader. Vad jag (vi, vi är många i verkstaden) gör är att bara ha den tjock som 1 mm och i toppen av godset om vi inte vill att den ska rinna. Ofta använder vi den som effekt ovan på en annan bottenglasyr. Är denna glasyr matt får nattskuggan mindre fart i sin rinnighet. Man lär sig efter ett tag hur långt varje glasyr rinner per mm tjocklek. Tipps - ta en mjölkig konsistens på glasyren de sista 5 cm och en yougerttjock högst upp. Nattskugga är lydig när man penslar. I vår verkstad rinner det mycket glasyr och det anser vi inte vara ett stort problem eftersom vi har ordentligt med plattengob och en stark slipmaskin …
MVH INA Nordin, Känslans Verkstad, Ronneby
Tack snälla ni för givande svar! Nu ska jag först och främst testa att blanda glsyrentunnare och se om det avhjälper mitt problem.
Ska också testa att pensla istället för att doppa.
Hej hej från Malin
Aldrig roligt med rinnande glasyrer. Känns som att det ofta är väldigt läckra effektglasyrer som är bångstyriga. Är lite nyfiken på denna nattskugga. Det är inte så att du har den på nån bild så man får se? Oftast lättare att få en uppfattning på en hel skål än ett litet glasyrfärgprov i en katalog.
Hoppas det löser sig.
Lotta
Sådana här effektglasyrer kan vara knepiga…själva "nattskugge-effekten" uppkommer genom en kristallbildning i ytan, vilket kräver ett relativt tjock glasyrskikt. Dessutom uppmuntras kristallbildningen av att glasyren befinner sig relativt länge i flytande tillstånd (= stor rinnrisk). Det hela handlar om att balansera tjocklek och temperatur på "rätt" sätt, och "rätt sätt" kan variera en hel del mellan olika ugnar. Har man tur, fungerar det på en gång, i andra fall kan man få jobba en del med tjocklek/temp. tills allt stämmer….

Har för mig att Cebex har något slags tunnt papper som ska fungera som skydd för plattorna. Man köper det per ark.
Lycka till!