Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 4571 ggr
ssss
0

hur lång torktid ?

Hej alla

En liten fråga ang glasyrer ( som jag är urusel på) hur lång tid brukar ni låta era saker torka innan ni gör glasyrbränningen, om vi säger lite större drejade salladsskålar

Keraleij
0

Jag brukar alltid låta mina saker stå minst över natt efter glaseringen innan jag sätter ugnen. Hur mycket det torkar beror ju lite på lokalens temperatur och luftfuktighet. Om det får torka går det lättare sedan att putsa bort droppar och tångmärken.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

LeWE
0

Jag ställer in mina glaserade saker direkt i ugnen när jag glaserat dem, samma dag, de torkar ju direkt?

lotta2
0

Jag sätter också direkt in mina i ugnen när dom är heltorra, och sätter på efter ca 6 -12 timmar, eller har mkt låg temp i några timmar innan jag kör på. Allt för att jag varit med om att det lossnat en stor bit glasyr  som landade på sättplattan, pga det ej var tillräckligt torrt innan jag körde på, men det var flerdoppat också och tjockare lager.

Ulla
2

Vi gör nog litet olika. Det mesta glaseras i förväg och får stå och torka, men det händer att vi glaserar samma dag innan ugnen sätts och det brukar fungera det med.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

L.A.E
0

När vi har glaserat sätts ugnen på direkt.

ssss
0

tack för tips vad ni brukar göra, jag blev lite tveksam sist jag brände dagen efter en glasering -  och allt sprack. men det var nog min dåliga bottenbearbetning som det berodde på

ingvar
0

tror det är bäst om föremålen torkar ordentligt innan de sätts i ugnen p.g.a att mycket vattenånga bildas och förorsakar rost på metalldelar på ugnen…..men som det alltid är….brottom fuskar man ju ibland och kör dirikt

abbis
0

Tror inte ugnen tar mer stryk för att man bränner direkt efter glaseringen.Man bränner skröj och det bundna vattnet tar ugnen stryk av vilket man vill eller inte..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

LenaR
1

Brukar ofta glasera och sätta ugn samma dag!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Jessika
0

bra synpunkt abbi. det bildas mycket vattenånga i skröjen…

Jag sätter oxå direkt efter glasering, har gått bra hittils. Men det beror kanske på vilken hastighet man bränner med och om man dubbelglaserat osv.