Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 3004 ggr
stefanandersson
0

Anagama Leksand

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag hade nöjet att handleda packning och bränning av anagama-ugnen vid Leksands fhsk för någon vecka sedan.

Vi eldade från onsdag till Lördag morgon med många spännande resultat. Ugnen var möjligen för lätt att stiga med något jag hoppas kompensera mot lite vid nästa bränning i höst.

Det finns lite mer på min hemsida

LenaR
0

Vad jag hade velat vara med…

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

stefanandersson
0

du kanske kan vara med nästa gång i höst Glad

L.A.E
0

Stefan du fick jobba rätt hårt vid bygget av ugnen ,så det måste ha skönt att få bränna den här Anagama ugnen också. Är det stor    skillnad på ugnarna   när man bränner .tänkte närmast på Jan-Åkes  anagama ugn  som du har brännt många gånger.

Föresten det ska bli kul att bränna anagamaugnen i Estland tillsammans med Jan-Åke vi ska visst bränna den tre gånger på en månad om det nu är sant.

LenaR
0

#2 Får jag det? Jag vill, jag vill! Skrattande

#3 Då måste det finnas ett helt lager med krukor som väntar på bränning. Eller är det en mindre ugn? Jag lärde mig på Ceramic Arts (tror jag) att en anagamaugna kan vara ganska liten, om man bygger den rätt.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
0

Jag undrar vad skillnaden är mellan en Anagama ugn och en vanlig vedeldad; Anagaman är väl "uppdrag" och mer som en lång korv?

Jag borde knske veta det här vid det här laget…?Glad

stefanandersson
0

#3: Jag försökte hjälpa till när jag kunde men måste säga att jag hade en relativt liten del.

Jag var med lite när de brände förra gången oxå och skulle säga att den här ugnen har högre drag och lägre undertryck än min farbrors ugn. Konkret leder det till en ugn som stiger lätt och har svårt att reducera riktigt kraftigt vid hög temp. Men det gör å andra sidan ugnen ganska lätt för lite mer oerfarna.

Ugnen i Estland är vad jag sett ngn form av hälften groundhog, hälften Anagama så som man ser mycket i USA.

#4: Jag har bara enstaka kurser på Leksands fhsk men keramikläraren Mats Svensson är en mycket trevlig prick; hör med honom det kanske går att ordna nått. Flört

#5 De där termerna med "uppdrag" , "korsdrag" och "neddrag" är lite röriga i litteraturen men jag säger att anagaman är en "korsdragsugn" (bottle kilns är "uppdrag"). "Vanlig" vedeldad är kanske downdraft men extremister skulle inte kalla dem för äkta downdraft. Jag behöver söka hjälp för alla citatteckenSkrattande

pyromanen
0

Våran vedpanna är definitivt downdraft..Skrattande. flamman går bara neråt.  i min vedugn går flammorna både neråt och uppåt….

j-aan
0

#3 & 6  Min anagamaugn är konstruerad för att leverera ett vackert färgrikt gods. Den har ett stort övertryck och bränner därmed kraftigt reducerande men den är trots det inte svår att få upp i temperatur. Den är tvärtom mycket lätt att styra både upp och ned i temperatur.

#5  Anagamaugnar är crossdraft

#7 Fastfire ugnar är downdraft

pyromanen
0

Mysigt bildspel Glad Hade ni den musiken vid bränningen också?

[rolnor]
0

#8 Tack, då förstår jag, är dom alltid vedeldade för att få kallas Anagama?

ramjambam
0

Skulle det vara möjligt för en liten grupp elever komma och vara med vid nästa bränningen? Kanske som en kurs (med tillhörande avgift). I så fall kontakta mig på ramjambam@gmail.com