vad har du för önskemål?
Visst blir det hemlighetsfulla skråtänkandet mer ovanligt bland keramiker? De flesta verkar helt öppna med hur de blandar sina glasyrer. Mina enda undantag är de glasyrer jag är nyförälskad i, särskilt om jag slitit med att få dem somjag vill, då kan jag vara hemlig.
Men det jag skulle säga var att det finns bra glasyrkurser för den som söker. Jag kan rekommendera två: I Lidköping håller Anders Fredholm varje år både grundläggande kurs och fortsättning. Och Lasse Östman ger privata kurser i sin verkstad i Dalarna. Båda är väldigt pedagogiska, så jag vågar lova att vemsomhelst kommer hem från deras kurser kapabel att på egen hand ta fram precis de glasyrer man önskar.
Det finns säkert fler, men för den skull kan man ju ta genvägen att efterlysa det man vill ha här!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag är precis på väg till kursen i Lidköping. Ska bli spännande att se om den är så bra som jag blivit utlovad. Glasyrer är det som jag är sämst på, så det är ett måste för mig att lära mig mera.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Om man delar med sig själv kanske man får några…
Jag var till Lasse Östman i höstas och hade en mycket lärorik vecka. Inte inriktad mot glasyrer men det hoppas jag få göra nångång. Däremot så vet jag att han har en del av sina glasyrrecept tillgängliga på internet. på sin hemsida. Jag har köpt hem för att prova en av dom som ser enklast ut. Jag är mycket förväntansfull inför detta. Hoppas jag får lite tid över i helgen så jag kommer till skott med den glaseringen:-)
Det blir min debut med egenblandad glasyr, jag har hittills bara använt färdigblandade.
Jordemor, lycka till!
Det är en totalt annan grej att köra egna recept. Köpeglasyrer må vara nog så bra - och jag vet keramiker som är riktigt duktiga och bara använder sådana - men de blir så tråkiga i längden. Själv arbetade jag i flera år, prov efter litet prov, med att testa recept och infärgningar.
Jag hade lärt mig av Mari Almqvist på Nyckelviksskolan att alltid slå upp alla material jag använde, läsa om vad de innehöll och hur de verkade i glasyren. Det var ett av de bästa glasyrtips jag någonsin fått, och det har betalat sig. Så nu tipsar jag er om det!
PS: Jag menar att glasyrerna blir tråkiga, inte keramikerna!