Back to basics - drejfrågor
Idag fick jag en aha-upplevelse vid drejskivan! Jag har äntligen förstått vikten av att ha luftfri lera vid centreringen. Vilken skilllnad. Men, jag tycker det är knepigt med knådandet, det känns som att det är lätt hänt att knåda in luft i leran istället för ut… Finns det ngn viss "knådningsteknik" som är bra?
En annan sak som jag undrar är åt vilket håll som drejskivan ska snurra och vilken "sida" av leran som man jobbar? Förstår ni hur jag menar? Jag har bara gått på vad jag tycker verkar bekvämast och det har varit att skivan snurrar medsols och jag har arbetat på vänster sida av leran - alltså haft vä hand på utsidan av leran och öppnat upp leran med höger hand, alltså mot min vänster hand. Spelar det någon roll, och finns det ngn speciell vinst med att göra på ett visst sätt?
Hoppas ni kan hjälpa mig!
Om du är vänsterhänt är det nog bara bra att den går medsols, om det känns rätt för dej. Själv har jag alltid drejat motsols, jag är högerhänt. Jag brukar knåda den "vanliga" metoden då klösen blir som ett tjurhuvud, men jag förstår att det kan bli som du säger att det kommer in luft istället, om man inte gör rätt. Det kanske finns bra filmer på youtube som visar hur det ska gå till?

Det vanligaste är att drejskivan snurrar motsols och att man efter centreringen drejar på höger sida. Rekommenderar också Youtube, sök på engelska. Lycka till
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här går Simon Leach igenom krysantemumknådning.
Leta vidare bland hans klipp också, där finns MYCKET att lära sig!
Lycka till!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag håller med. Jag har fått många många bra tips från Simon Leach! Både nybörjartips och avancerat.
Fortsätt att dreja åt det håll som känns bäst för dig. Om skivan går motsols så håller du på höger sida, när den går medsols håller du händerna till vänster (som du gör nu). Som andra skrivit så är det vanligast att högerhänta låter sin skiva gå motsols.
Det kanske är dags för mig också att titta litet på Youtube. Har inte kollat runt särskilt mycket på filmerna där.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag håller med Ulla - välj om du trivs bäst med medsols eller motsols, och håll dig sedan till det. Det finns egentligen inget bättre eller sämre. I Asien drejar alla medsols, i Europa är motsols kutym. Man får använda lite olika grepp beroende på om man är höger- eller vänsterhänt, men båda fungerar uppenbarligen precis lika bra.
#5 Youtube är suveränt!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag har försökt mej på krysantemumknådning, fick NÄSTAN till det, inte så enkelt…
Tusen tack för era tips och tankar! Jag är högerhänt, men då kör jag på som jag gör - kör skivan medsols och drejar på vä sida :-).
Tack för tipsen om knådningen. Bra klipp med Simon Leach! Ska söka vidare på youtube. Tack så mycket allihopa! Er kunskap är jättevärdefull för mig.
Jag tycker att en enkel teknik för knådning är "fårskalle", se länken nedan. Det är lite snack i början men sen kommer själva tekniken. Jag lär själv ut denna till mina elever och det brukar funka bra.
Vill du knåda större klösar så rekommenderar jag spiralknådning
Obs! mjuk lera är A och O för att det ska gå bra med knådning. Lycka till!
Fårskalleknådning är det jag kallar tjurhuvudknådning, sen är inte spiralknådning samma som krysantemumknådning??
Poängen med vilken sida man drejar på är att leran roterar iväg från utsträckta fingrarna, istället från emot. På det viset är det lättare att släppa när någonting går fel. Alltså motsols med fingrarna på höger sidan, och medsols med fingrarna på vänster sidan (som sagts tidigare).
Förresten, japanerna drejar av tradition vänster/medsols, har jag hört.
Nu har jag tittat på massor med Simon Leachs klipp på nätet, oj vad inspirerad jag blir! Kan fastna en hel eftermiddag framför datorn och kika på hans klipp. Väldigt bra tips, tack! Och angående knådningen, så har jag nu fått till det betydligt bättre. Men det blir tjurhuvuds/fårskalleknådningen för mig ;-).
Jag har provat både att dreja på höger och vänster sida nu, och jag har nog inte hittt "min" sida än. Får fortsätta att känna mig fram.
Tack än en gång för alla tipsen!

Jag knådar aldrig ny lera. Jag bankar den några gånger rejält i bordet från olika håll så att den mjuknar lite. Köpelera är ju redan knådad (kvarnad) från fabriken. Om du är vänster eller högerhänt spelar ingen roll oavsett vilket håll skivan snurrar.
Hmm, intressant… Hur gör ni andra? Knådar ni ny lera?
Jag knådar alltid, det är så jag fått lära mej, MEN, jag har aldrig testat att skippa det och bara banka leran några gången, värt att prova!
Jag kör allt i kranen..testade att bara banka leran när jag drejade 10kilos fat men dom sprack i bränningen..Visserlighen är leran körd i kran hos leverantören men jag har lärt mig att leran delar sig när den lagras och man kan aldrig veta hur länge en lera legat hos en leverantör innan du får hem den..Det är dessutom så mycket enklare att mäta upp klumpar än att väga upp klumpar..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/