Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkurserutbildningar
Läst 8365 ggr
Vavrakeramik
0

Hantverkslärling

Jag ska vara handledare för en blivande krukmakare inom ramen för lärlingsutbildningen, se  www.hantverkslarling.se

Nån annan här som är handledare eller som kanske själv går denna lärlingsutbildning? Jag och min blivande lärling skulle i så fall vet hur ni lägger upp utbildningsplan etc.

Ska i alla fall bli jättespännande och kul att vara handledare.

[Ante333]
0

Vad innebär det att vara handledare?

abbis
0

Man bör ha ett gesäll/mästarbrev så jag skulle aldrig kunna bli handledare*L*Som lärling skulle jag nog kräva detta eller någon som hållit på 25-30 år i yrket.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

LeWE
0

Jag har en lärling från hantverksakademin i Stockholm hos mig, hon har varit två terminer och ska vara hos mig till nästa vår. Kul, tycker jag för jag lär mig också massor!! Intressant att sätta ord på det man kanObestämd och svårt.. men nyttigt!!

Vavrakeramik
0

Lewe- vad trevligt att du också har en hantverkslärling. Hur har ni lagt upp det? Gör hon egna projekt i lera eller jobbar hon mest åt dig / t ex drejar dina former o glaserar dina alster. jag har funderat endel på den balansen. Betalar hon eget material i egna projekt?

Abbi - de kollade upp flera referenser på mig innan jag blev godkänd. De vill att lärlingarna ska ha bra och engagerade handledare med yrkeserfarenhet och förmåga att lära ut. Mina 7-8 år i yrket räckte, fast jag var inte säker i förväg.

Ante33: min lärling, A, kommer vara hos mig i 80 veckor på heltid och under den tiden ska jag lära henne så mkt jag kan. Mest praktiskt om keramik men även teoretiska moment ska ingår, du kan läsa på deras hemsida ovan om handledarens roll.

Jag tar mkt seriöst på min uppgift och känner stor respekt för uppgiften och ett ansvar gentemot min lärling. Världens goaste tjej med talang som jag kommer påverka mycket. Känns bra och viktigt att hennes tid blir givande och lärorik. Vem man har som handledare påverkar ju förståss mkt av vad man lär sig. Tänker att jag ska "skicka iväg" A på studiebesök hos andra keramiker/ krukmakare också samt att hon ska kunna komplettera med kortare kurseri tex glasyrteori eller screentryck eller annat som kanske inte är min spetskompetens. Men mesta tiden ska vi jobba sida vid sida. Sen tänker jag att hon även har egna projekt. Vi ska göra upp en utbildningsplan och får även hjälp av utbildningsanordnaren i Leksand.

Oj, nu blev det långt. Tack för att ni läste så långt.

kinnekulle
0

#4 Det låter hur bra som hällst, jisses va avis man blir på din lärling, den får verkligen en engagerad lärare, så där lär det inte brista iaf:-)

Larsdotter
0

Hej!

Jag är lärling till LeWe! Jag går på hantverksakademin i Sockholm, systerskola till den i Leksand. Bor man i Stockholms län söker man till hantverksakademin i Stockholm, bor man i övriga landet söker man till Leksand.

Jag har verkligen lärt mig massor av LeWe, jag är mycket nöjd med mitt år och jag har ett helt år kvar!!

Jag har fått ganska fria händer tycker jag och för mig har det varit mycket bra. Vi har haft Hanverksakademins individuella studieplan som en riktlinje och det känns bra för mig.

En dag kan se ut ungefär såhär:

Jag kommer till verkstan och bankar lera, kanske tio klösar. jag drejar ungefär fram till klockan elva. Det som blev nåt :) plastar jag in för vidare bearbetning dagen därpå. Jag dokumenterar i min bok, fotograferar och skriver och sedan lunch. Efter lunch kanske jag kavlar eller glaserar. Står över axeln på LeWe eftersom hon drejar soppskålar eller sätter hänklar eller drejar stort eller glättar…

Jag får vara med när hon håller kurser och det har lärt mig massor. Jag tar del av vad hon säger och samtidigt kan jag bottna i att jag själv har kommit en god bit på väg åtminstone vad gäller drejningen. Samtidigt lär jag mig oxå av hennes kursdeltagare:)

Kan vi inte träffas, handledare och lärlingar senare i höst? Det vore spännande! I min klass är det bara jag som är krukmakarlärling så det vore trevligt att få en like!

Vavrakeramik
0

Hej larsdotter,

det låter som ett bra förslag att ha kontakt med dig och LeWe tycker jag. Är ganska säker på att min blivande lärling tycker det också. Ska prata med henne om det när vi ses (hon har ju inte börjat än). När vi kommer igång vore det mkt trevligt att träffas. Vi kan ju höra med de i Leksand om det är fler krukmakarlärlingar på andra platser. Kanske vi kan skapa ett litet utbyte. Kanske byta lärlingar med varandra nån vecka? tror närmligen det är bra att se hur fler keramiker jobbar. Du kan va hos mig o A hos lewe. Som en idé. För A tror jag det vore guld värt, hon e ganska nybörjare och har "bara" varit hos mig på kurser.

Skulle vara kul att höra hur ni löst teoridelen. Vi kan ju skriva privata meddelanden till varande så slipper alla andra läsa…

Vi hörs, /Helen

LeWE
0

Glad.Det låter ju jättekul att träffas, lärlingar o handledare, man lär sig alltid av varandra när man träffas o att vara keramiker är ett evigt lärande!! tycker jag, jag lär mig också mycket av min lärling

hellekobbernagel
0

Hej Vävra

Jag gick lärling i Sverige samt Danmark  och gjorde mit gesällbrev i Danmark. Det var en jätte bra tid men också tuff mellan varven. Sedan när jag startade eget, så hade jag lärlingar och har undervisat i keramik.

Men under min lärlingstid var jag hos 4 olika keramiker och på sommrana jobbade jag hos andra keramiker. Det var jätte givande att träffa olika keramiker eftersom alla är så olika. Jag kombinerade lärlingstiden med konstskola då jag hade mera tillgång till skulptur, teckning och målari samt konsthistoria.

Vill du ha lite tips, hör gärna av dig.

Helle K Keramik Gotland
www.helle-k.com

josefinfriberg
0

Hej hej!

Jag ska också gå som lärling via hantverksakademin sthlmm med början nu i höst. Ska bli superkul Glad. Kan knappt bärga mig.

//J

Vavrakeramik
0

Josefin, kul då har vi hittat en lärling till. Får man fråga vem du ska vara hos?

stefanandersson
0

lycka till med lärlingen!

Trevligt att råkas idag.

Vavrakeramik
0

Hej Stefan, tack för besöket - trevligt att träffa dig!