ugnsautomatik..
Hej, jag är nybörjare. Jag har en sån här automatik på min ugn. Har inte använt den förut, den är nåt slags hemmabygge som vi har kommit över. Men jag vet inte riktigt hur den funkar, är det nån som kan hjälpa mig tyda ut vad dom olika rattarna är mätarna är till? 
Antar att det från vänster, är en som man ställer in topptemp sen en som visar temperaturen.. och där under så är det en svart ratt som bestämmer hur många timmar det tar för den att nå toppen och sen en som man ställer in kilowattstyrkan med..?
Kan det stämma någorlunda tror ni? Jag kör en första skröjbränning ikväll på mitt första skräp som jag har drejat.. 
Bränn inte för fort bara, inte kul med exploderande alster!
Jag har haft en liknande ugn, men det är lite oklart vad dina rattar gör, men du har nog rätt såvitt jag kan förstå?? Lite coolt med ett riktigt hembygge, se upp så inte huset brinner ned bara!!
Hehe, ja den ska fungera fint det är ju en herre som har använt den fram tills nu.. Jag har ställt den på att gå jättesakta tror jag, kanske lite larvigt sakta. Men det vore ju trevligt om hela ugnen inte exploderar så.. det är ju min första, skulle kännas lite kul om nåt klarar sig, inte för att det är några mästerverk direkt men ändå, haha 
bilden är lite låg kvalite men det svarta vredet är troligen utjämningstimer (den har säkert inte mer en ett par, tre timmar som max men det ser du lätt om du följer förloppet vid maxtemp). Knappen kan vara reducerad effekt, dvs att ugnen inte skall gå på full effekt. ett vred bör vara i procent av effekten (30-40% är ganska vanligt men börja lågt och se tlll att stigningen inte är över 100 grader i timmen.) sen har du ett maxtemp-vred men det jag inte ser är om det inte finns ett vred till (kanske ovanpå topptemp-vredet) som ställer in till vilken temp du skall köra med reducerad effekt för att sedan brassa på (650 gradr kan vara en bra start)
#3Har du provat zooma in? Blir lite lättare att se då.. kommer ett förstoringsglas när man kollar på bilden..
Följde timern något sånär tyckte det var ca en halvtimma mellan varje "timma" på vredet.
Knappen är bara en påknapp. Om du menar den ovanför topptempen.. Det verkar finnas två, en "on" och en "start"
Det finns inga fler vred än dom som syns på bilden.. vad jag vet iallafall.. Effekten tror jag man ställer in själv på antalet kilowatt på det sista vita vredet..
Den har ingen helautomatik så man får ställa in den på att krypa upp långsamt till 650 och sen gå och vrida på fullt..
Men lite snabbare än vad jag brände inatt borde vi nog ställa in han på. Han var inte uppe 650 förrän vid tvåtiden..
så nu väntar jag bara på att han ska svalna så jag kan få vila ögonen på förödelsen eller vad som nu väntar därinne.. 
Spännande! Vi vill gärna se några bllder på resultatet sedan.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
At den skulle vara uppe i 650 vid tvåtiden, hur fort blir det (när startade du?) Som nämnts, 100/timme upp till 650 är bra i normala fall (om inte godset är extremt tjockt t.ex.)
#6 typ runt klockan sex tror jag vi startade ugnen.. så det tog 8 timmar lite drygt.. kunde ju gått lite fortare..
OK
Gratulerar! Nu återstår det riktigt spännande, glasyrbränning, ett tips kan vara ha med käglor på lite olika ställen för att se om termoelementet och automatiken visar rätt