Det här med ventilation..
Hur har ni det med ventilation? Vi har en ugn på 60 liter som vi bränner i högst 2 ggr/mån. Ugnen står i en källarlokal som består av 3 angränsade rum utan dörrar och med två ventiler (utsug) och nåt friskluftsintag. Vi har ingen mer ventilation. Lerarbetet sker i annan lokal. Vad tänker ni om detta?
Jag skulle inte bli överdrivet orolig, det kommer väl lite svaveldioxid och lite annat beroende på vad det är för lera, om det inte luktar starkt när ni bränner tycker jag att det är OK.

Ok det låter bra. Men menar du att vi inte behöver oroa oss vid glasyrbränning heller?
Beror kanske lite på vad ni har för glasyrer, bly, kadmium är kanske större hälsorisk, jag har brännt stengodsglasyr i en 115L ugn utan speciell ventilation, men har inte besvärats av lukt etc.
Finns säkert dom här som tycker annorlunda!
Om man bortser från det rent hälsomässiga, finns det en annan, mer teknisk aspekt: Värme.
I många oventilerade ugnsrum kan det bli väldigt varmt när ugnen börjar närma sig topptemperatur. När rumsluften börjar komma upp mot 45-50°C (tyvärr inte alls unikt…), påverkas automatiken att "tro" att ugntemperaturen är lägre än den verkligen är, och bränningen fortsätter "en bit till"….dvs överbränt resultat…vilket resulterar i ännu varmare ugnsrum…vilket ökar överbränningen ytterligare…osv….
Därför är det viktigt att till varje pris försöka hålla automatiklådan så nära "vanlig rumstemperatur" som möjligt, för att bränningarna skall bli någorlunda kontrollerade.
Det var visserligen värre förr, med de gamla analoga "burkarna", men även de moderna styrningarna har en klar smärtgräns…

Intressant Bosse, jag trodde man skulle hålla burken sval för burkens egen skull. Bra sajt de här, ofta lär man nåt nytt!

Ah..väldigt intressant! Men jag undrar lite över automatiklådan. .Vilken menar du? Kanske detta som varit vårt problem, vår ugn bränner högre än vad den borde!
!!! så kan det ju va! Min ugnsautomatik slår av, visar F1 (eller är det 2?) och jag har trott att det är dags att Byta element. Ska testa att hålla svalare runt lådan istället. Isklabbar? (nä…
).
A.M.L