Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 1339 ggr
BettanBanan
0

Begjuta tallrikar

Hej!

Behöver lite tips och råd om engobering av tallrikar. Har gjort en uppsättning mattallrikar som jag nu ska engobera, och för att de ska se ut som de tillhörade engoberade skålarna skulle jag behöva begjuta dem. Går det??? Jag kan tänka mig att det funkar om de fortfarande sitter kvar på sin "bat", men hur beskickar man i så fall tallrikarna så att det inte blir märken efter chucken???

HJÄLP!!!

:-) Bettan Banan

Hubert
0

Jag skulle beskicka allt och sendan lägga på engobe och det kan göras dagen efter om du plastar över natten så det inte torkar för mycket. Engobering kan ju även göras när objektet står på en kavalett brevid drejskivan./Louise

LeWE
0

Jag har doppat i engobe när godset är torrt!! Man får bara ha lite tunnare engobe. Det brukar gå bra. Du kanske vill ha lite tjockare o då funkar det kanske inte?

BettanBanan
0

Jag har rätt tunn engobe, eftersom jag nästan alltid begjuter när jag engoberar. Jag är bara rädd att tallrikarna säckar i mitten. Därför skulle jag vilja testa att hälla på engoben när tallriken fortfarande sitter kvar på drejplattan, sen låta den torka igen, skära bort den och sen beskicka. Någon som testat detta? I så fall, hur gör man för att inte få märken från chucken i engoben?

LenaR
0

Om du häller på engobe medan tallriken sitter kvar på drejtallriken, hur häller du av engoben igen? Det måste ju bli en pöl i mitten? Dessutom tror jag tallriken blir för blöt, vet inte om brättet orkar med. Varför inte pensla på engoben i några lager efter beskickning?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Hubert
0

Om du inte vill ha penseldrag så rekomenderar jag en Hokiapensel som är otroligt mjuk och inte ger några märken.Louise

ingvar
0

Det finns ju en risk att faten säckar efter begjutning med engobe. Själv använder jag alltid en hårtork för att lagom blåsa torrt med vilket förhindrar att föremålen säckar ihop. Ingvar

LeWE
0

#5 Var får man tag i en sån pensel?

Lena

Hubert
0

#7 I konstnärsaffärer med måleriverktyg, Ceramas återförsäljare har de som pensel för att måla slät plattengobe till fuse i glas så det inte blir ränder./Louise