Räkna ner ugnen
Vi har köpt en begagnad ugn, och eftersom den är rätt gammal drar den för mycket ström.
Jag har lärt mig att man kan ändra strömstyrkan genom att Byta element, och räkna ner dem på något sätt. Men jag vet inte vad som i så fall ska ändras, eller hur.
Vem kan sånt? Vart vänder man sig?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Hej,
Ring Tore Lundqvist 0322-636695 (bäst kvällstid). Han är suverän på "ugns-el", både matematiskt och praktiskt…
En liten varningsflagga bara: Att "räkna ner" effekten på en ugn, leder lätt till en hopplöst långsam ugn, som dessutom förbrukar mycket element….om du MÅSTE sänka effekten, gör det så litet du nånsin kan…olika ugnar reagerar på väldigt varierande sätt vid sådana här modifieringar…risken är att man får en ugn som så att säga är "utsliten redan från början"…

Det ska nog vara längre element helt enkelt, som ger större motstånd.
Varför vill du räkna ned den, räcker inte dina säkringar till?
Om den bränner saktare så tar det ju längre tid att komma upp, så det blir snarare högre elförbrukning än mindre?
Tack Bosse, jag ska pröva med Tore!
Egentligen är det fånigt, vår gamla ugn (vi har två) drar mer ström än den nyinköpta. Ändå sa elektrikern att det inte räcker till. Jag förstår inte varför det inte ska gå att ordna.
Men vi ska höra med en ny elektriker, och om inte h*n kan lösa problemen ringer jag Tore.

Det beror väl på om du ska köra alla samtidigt
Han kanske inte förstod att man kan saxa dom*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Jag vet inte säkert om han förstod att vi inte kör båda ugnarna samtidigt. Får se till att nästa elektriker vet det!