Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 2857 ggr
[rolnor]
0

glasyrer för reduktionsbränning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här  är ett recept ur The Potters Book Of Glaze Recipes (Emmanuel Cooper) som jag tycker är fint;

Nefelinsyenit 50

Krita             5

Dolomit         15

Talk             5

Ball Clay       10

Kaolin           10

Kvarts          5

Det är nummert 401 i boken.

Här är en bild (har nog haft den här krukan i nån annan tråd)

Jag har brännt den till 1280 och 1270 med 20 minuters utjämning i en gas/el-ugn, den blir gråaktig matt, där den ligger tjockt så blir den klar, ser ut som en grå celadon, mycket trevlig. Den tar upp järn väldigt lätt och blir fin vid infärgning, man får nog se upp dock för järn vid dom här temperaturerna är ett starkt fluss i reduktion.

susanne.k.wall
0

Snyggt, snyggt, mycket snyggt. Jätteläckert. Så himla fint!

[rolnor]
0

Tackar och bockar!Glad

Eva-Karin
0

så sjuk jag blir! Snyggt! Skrattande

Men lyckan är som gjord i Umeå. Vår föreninga har beställt en gasugn så snart kommer även jag att kunna stoltsera med reduserat gods. Har inte bränt gas på..14 år, alldeles för länge. Kan behöva lite tips på glasyrer dock. Hoppas på fler inlägg.

[rolnor]
0

Jag har fler recept, men det vore kul om fler vill bidra! Glad(Put)

stefanandersson
0

Jag letar efter en glasyr av den typen för tillfället. Mycket magnesium i en glasig grund. Så utifrån 401:an gjorde jag lite glasyr-dykning vid tangentbordet. Hastigt och lustigt gjort jag om Coopers 401:a till följande (OBS i teorin!):

Nefelinsyenit 50

Dolomit 20

Talk 10

Ball Clay 20

Jag slängde in kritan i dolomiten eftersom dolomit är krita och magnesium. Tog Kvartsen till Talken då den är kvarts och magnesium. Kaolinet fick bli ballclay som har lite högre kvartsinnehåll och sålunda kompenserar något för förlusten tidigare. Det positiva med detta är en glasyr man kan råglasera läderhårt gods med.

Tänkte ta i ännu mer:

2 delar Nef

1 del Dolomit

1 del BC

Strålande råglasyr (kanske) som är exakt lik 401:an (kanskeFoten i munnen).

kinnekulle
0

Spännande Stefan, testa testa!!!! jag var och lämnade grjor på galleri baggen i Mariestad, tittade på din fiiiiina muggar eller snaps/the muggar i Themoccu och Shino, så underbara, jag älskar det primitiva uttrycket, med dina fingermärken på!!

[rolnor]
0

Intressant, vore kul att se den glasyren bränd!Glad

stefanandersson
0

#6: Tack! Roligt att du gilla dem!

#7: jag tyvärr ingen egen gasugn så för tillfället kommer jag inte få testa den. Kanske kan vi göra det som ett samarbete? :) ska ta mig tid att bricka ihop en liten gasugn i sommar kanske.