underglasyr- glasyr-engobe?
Här i Spanien har jag tillgång till glasyr och till engobe (jag bränner lergods). 'Halvglasyr' tycks ingen veta vad det är. Vad ÄR det?
Till en underglasyrfärg tillsätts ofta lera för att binda den bättre….ca 20% lera (ball clay, m.m.) är ganska normalt, men vid behov är det ok att öka lermängden. 'Någonstans' längs vägen blir lermängden dock så stor att man kan diskutera om underglasyrfärgen nu har blivit en engobe…..exakt VAR den gränsen går, är en öppen diskussion (förmodligen en diskussion utan slut, eftersom det inte finns någon vedertagen norm som styr hur vi skall kalla våra material…m.a.o. en evighetsdebatt…)
Samma sak med underglasyrfärger/engober som har extra flussmedel tillsatt….när mängden fluss blir så stor, att engoben sintrar/börjar smälta, börjar materialet inte bara att ´likna' en glasyr…det BLIR, per definition, glasyr till slut…fast med varierande flytegenskaper, beroende på balansen mellan lerämnen och fluss…. Det är förmodligen detta, som ibland kallas "halvglasyr", dvs en "engobe" som sintrar/börjar smälta/bildar en glasyryta - men ändå inte flyter ut på godset….
Det här med yrkesterminologi kan vara knepigt, inte minst inom keramikhantverket. Olika industricentra har sedan gammalt skapat sina egna lokala "fikonspråk"….t.o.m. inom landet…
Dessutom hittar "handeln" ibland på egna fantasifulla uttryck, i syfte att "märkvärdisera" den ena eller andra produkten/materialet/tillverkningstekniken…..

Tack… då är det ju inte så konstigt att det verkar virrigt för mig ibland :)
Hej Lacultura, var i Spanien håller du till .Själv bodde jag i Nerja i Malaga-provinsen