Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 4605 ggr
mrpimmy
0

Glacera tekanna

Hej.

Jag har en tekanna i stengods som jag älskar, men den tar lite smak av teet så jag skulle vilja glacera den. Har ingen ugn själv och var inne hos en som kunde göra det åt mig. Men hon sa också att det skulle kunna gå åt skogen när man värmer upp tekannan. Jag undrar nu om det finns någon typ av kall glacering som man skulle kunna använda.Eller något som man kan lägga som en tunn yta utan att behöva värma upp den så fastligt?

MVH Timmy

LenaR
0

I stället för att värma upp tekannan när man glaserar kan man hälla av vatten från den glasyr man vill ha, och sätta till socker eller sirap eller tapetklister. Då fäster den på det sintrade godset och man kan bränna kannan!

Överbliven glasyren måste slängas sen tyvärr, för det ruttnar…

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

abbis
0

Att glasera något som inte har en sugande yta kvar blir ofta inte bra hur man än görRynkar på näsan

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ulla
0

Vär det insidan du hade tänkt glasera?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

josefinfriberg
0

En gång råkade några av mina oskröjade saker hamna i en glasyrugn så de hade alltså redan sintrat när jag skulle glasera. jag värmde upp dem i ugnen till 100 grader sen gick det bra att glasera. Det var dock viktigt att godset var tillräckligt varmt så att vattnet i glasyren snabbt ångade av godset. Det är förstås svårt att få ett tjockt lager glasyr, men mina saker blev faktiskt nästan finare än jag tänkt mig Glad

Lycka till //Josefin

[rolnor]
0

En kanna som tagit smak av te kan man bränna om utan glasyr så försvinner ( den brinner upp) smaken. Glad

stefanandersson
0

Det brukar gå bättre att glasera insidor i sådana fall.

Något jag märkt är att det brukar gå bättre att använda en glasyr med så lite lera som möjligt. Dels beroende av krympningen men jag upplever att de dammiga glasyrerna av "stemmjöl" som fälspat mer benägen att binda mot skärven än i kakor som flagar av.

Men att bara bränna bort smaken var väl en smidig lösning.

Vavrakeramik
0

Det jag tror frågan syftar på är risken med en ombränning- att godset kan spricka när man glasyrbränner om kannan. Det händer ju.

Ulla
0

Jag har också råkat ut för att godset fick stora bölder vid ombränning.Förvånad Men det har bara hänt med en lera.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Marang
0

Har jag missat någonting? Är problemet att thekannan tar smak av the? Blir det nån slags unket avet? Annars var det ju en rättså roligt bollande med olika erfarenheter o vinklar.

gunnels
0

Jag vet ett bra sätt att rengöra tekannor på insidan!

Koka upp vatten,lägg i 2 tsk bakpulver i tekannan och fyll den genast med kokande vatten. Låt stå ett tag. En halvtimma kanske. Häll sedan ur vattnet (och kolla in hur missfärgat det är!)  Diska ur tekannan med diskborste och vatten.

vera & myran

gunnels
0

Glömde hälften..

Det verkar vara en bättre idé än att glasera om en använd tekanna med dom risker det innebär med blåsbildning och sprickbildning.

vera & myran