Starta upp keramikverkstad
Hej!
Jag har lite planer på att inom en kort framtid öppna en egen liten keramikverkstad. Vad får man räkna för budget för att öppna en verkstad från scratch? Jag förstår att det kan variera en hel del, men med stengodsugn, drejskiva, material, verktyg osv? Tacksam för svar från någon som kanske nyligen själv startat upp en verksamhet :-)

Jag föreslår att du tänker ut vilken storlek på ugn du vill ha. Vilken drejskiva du vill ha osv. Kolla nypriserna på dessa och summera ihop. Om du sedan hittar begagnade till ett lägre pris blir det bara en bonus.
När jag startade min första verkstad köpte jag begagnad drejskiva och ugn och sedan har jag bytt upp mig allt eftersom.
Jag satte mig med Cebexkatalogen och prickade för vilka verktyg jag tyckte att jag behövde och summerade detta.
Dessutom bestämde jag några standardglasyrer som jag ville göra och räknade ut hur mycket råvaror jag behövde för att göra ca 5kg av varje.
Jag tror inte att någon kan säga exakt vad det kommer att kosta, du får nog göra lite listor och räkna på saken. Dessutom beror det naturligtvis på om du redan har en lokal hemma, eller om du ska hyra lokal.
Hur som helst, lycka till!
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
Ulles råd tycker jag låter vettigt, för det kan variera så mycket beroende på vart du lägger ribban.
Min (lågbudget och mindre komfortabla) verkstad på 24 kvadrat i ett befintligt uthus kostade från början 3000 kr. Använde mig av containerfynd så långt det bara gick (hittade gratis: brädor, skivor, isolering, rostfri diskbänk, hyllor mm). Det som kostade var begagnat sparkkiva 1000 kr, plastmatta till golvet, skruv, spik, lite el-saker mm.
Tack så mycket för era goda råd! Ska göra lite listor och se vad jag får tag på för material osv. Bra att jag fick tips för man vet inte riktigt var man ska börja annars! :-)

Ibland finns hela keramikverkstäder till salu på Blocket med ugn, drejskiva, glasyrer o verkstyg från sådana som slutat/tröttnat. Kolla där så kan du få en prisuppfattning. Tänk på att ugnstransport kan kosta om ugnen e stor samt inkoppling av 3-fas el som räcker till ugnen. Lycka till .