Gipsplatta för drejning
Är det någon som gjort egna gipsplattor för drejning? Gjorde ett försök men den sprack vid första användningen. Vet inte om jag gjorde gipsblandningen för tunn eller inte lät den torka tillräckligt. Råd tas tacksamt emot 
Några tänkbara orsaker:
- Fel sorts gips. Hårdhet/porositet kan variera enormt mellan olika gipstyper.
- För mycket vatten ger svagare gips, Varje gipssort har ett optimalt gips/vattenförhållande, som leverantören skall tillhandahålla…följ den anvisningen.
- Man kan också få en dålig gipskvalitet om man fortsätter att röra i blandningen för länge…man måste avsluta omrörningen i god tid innan brinnprocessen startar. När startar brinnprocessen då…?…det varierar med olika sorter, och står angivet i faktabladet.
- En drejplatta av gips måste vara 100% plan i botten…annars spricker den ganska lätt när man slår fast klösen….och man kan ju också gjuta plattan för tunn…

Bättre med spånskiva? Själv använder jag plastbats, tycker det fungerar utmärkt.

Tack för era råd. Men vad är plastbats? Jag gjorde om försöken och den här gången fungerade det. Använde pajformar med löstagbar botten. Gubben blev lycklig, trodde att jag bakade
Har visserligen bara använt dom 1 gång. Spånskiva är nog bra men hur såga till dom på ett enkelt sätt?

Ett tag körde jag nästan uteslutande på gamla LP-skivor. Funkar bra, fäster med lite slicker så "suger" de fast i skivan. De är också precis lika stora som min drejtallrik.
Numera använder jag mest spånskivebats… blir lite stabilare när man lyfter av…
Och jag använder skröjat kakel
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Tack för tipsen. Det där med gamla LP-skivor låter spännande, Ska gå upp på vinden och röja lite