Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasering
Läst 4888 ggr
pluppan
0

Söker turkos stengodsglasyr

Är det någon som har ett bra recept och som kan tänka sig att dela med sig av det? Jag söker alltså en turkos stengodsglasyr, helst temp 1280grader.

Tack på förhand

/Mariana

LenaR
1

Jag har, men ska den vara blank eller matt? Vill du ha en klassisk kopparturkos eller får den innehålla kobolt eller färgkropp?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

pluppan
0

tack för ditt svar

jag fick i förrgår hem ett par nya böcker som jag beställt efter tips i detta forum. en av dom var "the potters book of glaze recipes" och i den har jag precis hittat en jättefin turkos glasyr.

den är matt och bränns i 1240grader

• feldspar 40
  • petalite 15
  • barium carbonate 30
  • china clay 7
  • flint 8
  • copper carbonate 3%

funderar på om man kan "höja" denna glasyr till att brännas i 1280grader istället. kan jag ändra något eller ha i något? jag kan inte tillräckligt själv om detta……

de flesta andra glasyrerna bränns så högt och eftersom man är lite bekväm så vore det praktiskt om man fick en turkos att fungera i samma temp

zzaga
0

Det går att räkan om glasyrer. Själv är jag aldeles för kass i matte för att lyckas med det. Men Pluppan var det inte du som laddade ner det där glasyrkalylerings progget? I det borde det gå att göra.

pluppan
0

jag fick ju det aldrig att funka Skrikandes

kanske dags att göra ett försök till i helgen. hoppas att jag hinner då jag måste skylta om i vårat gemensamma skyltfönster i falun i helgen, det är första gången med bara mina egna grejer så det känns lite pirrigt. det blir en halloween-skyltning vilket passar mig bra eftersom jag gör en del spöken.

zzaga
1

Skit också. Men försök igen! Det funkade ju för mig. Det är ju bara ett litet plutteprogg.

Oh, grattis till skyltfönstret! Gör du inga pumpor?

Ulla
0

Pluppan, den glasyr som du hittade innehåller mycket bariumkarbonat, så mycket att du inte bör ha den på ytor som kommer i kontakt med mat (t ex på insidan av en kopp). Jag har lärt mig att det inte får vara mer än 20% då.

En annan sak när man handskas med Barium är att man ska skydda sig ordentligt med andningsmask och handskar. Det är väldigt giftigt om man får det i sig.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
0

En bra sak är i alla fall att det inte lagras i kroppen utan är akut giftigt. Men som sagt - var försiktig!

_
_

pluppan
1

hmm det lät ju inge vidare och jag som blev så glad när jag hittade denna!

jag hade tänkt att använda den turkosa i stora fat för matlagning och sallader så det låter ju inte speciellt kul. kanske är det bättre att köpa turkos färgkropp och slänga i en bra standardglasyr….

jag gör inga pumpor, det känns som dom bara är användbara ett par veckor om året. jag gör spöken för barn (vuxna killar har faktiskt också köpt). det är mest spökkrokar och "magiska spöklampor" som håller alla andra spöken borta. jag gjorde den första när min egen pojk var spökrädd för några år sen och det vara bara att tända lampan i fönstret så blev han nöjd. detta har sedan spritt sig i min bekanskapskrets så nu har många spökrädda barn en sån här lampa och det funkar jättebra.

Chretienne
0

Hej!

Hoppas du får tag i glasyren. Ser verkligen fram emot en julklapp med turkos glasyr…..

Kram

Mamma

pluppan
0

men mamma!

vad gör du här! man får inte tjuvkika i paketen!

som ni ser, beställningarna haglar in Glad

Ulla
0

Jag förstår att ungarna gillar dina spöklampor, de är jättegulliga.

_
_

pluppan
0

nu är jag fräck och puffar upp mig själv

jag måste beställa material i veckan eftersom jag snart är alldeles tom på lera.

jag vill ju inte gärna förgifta min egen mamma med Barium.

om ingen har recept så kanske någon har erfarenhet av att använda färgkropp (det har jag aldrig gjort själv).

tacksam för hjälp

avalon
0

Jodå, jag har fått till en snygg turkos med färgkropp, det var iof lergods, men det funkar säkert.

lotta2
0

Färgkropp är busenkelt att använda, ta bara din standard glasyr och gör ett par prover. Tillsätt ca 5 /7/ 10 % av färgkroppen till din ordinarie transparanta glasyr och testbränn. Då ser du direkt hur det blir i färgstyrka och kan efter det korrigera färgkroppsstyrkan. Jag har fått till flera snygga i stengods men jag kan inte dela ut något recept till dej eftersom jag gjort serier med % och det är ju som baken med smaken. Men ca 7-10 % ger en kraftig turkos färgkropp både med Ceramas turkosa och Cebex. Tärn har också många fina färger i sina färgkroppar och bra priser.

pluppan
0

#13+14

verkar ju inte så svårt med färgkropp, jag får prova det.

tack för hjälpen

Fillippa
1

Köp Anders Fredholms bok om glasyr. Där finns flera recept på snygga turkosa  och andra fina glasyrer.

ramjambam
0

Att ändra glasyren borde inte vara alltför svårt. Ersätt fältspat i glasyren för Cornish stone, och se om det funkar.

flugufrelsarinn
0

Är det inte bara om man serverar sånt som fräter som dom farliga ämnena avges in i maten, typ vin och kaffe som är i kontakt med farliga glasyrer och så? En sallad brukar väl ligga ganska torrt på ett fat, om man inte har dränkt den i vinäger förstås… eller är jag helt fel ute? Men ämnena är ju liksom inglasade i glasyren så det kan väl inte vara så jättefarligt med lite farliga ämnen, om man inte har bly och kadmium och skit men det är väl typ förbjudet nuförtiden..

men det är väl lugnt att ha tex bariumglasyrer på utsidan av muggar och skålar?

[rolnor]
0

Jag har för mej att dom testar glasyrer med vinäger om dom släpper Barium, det är väl den starkaste syran som vi normalt använder i ett hushåll, typ sillinlägning.

Att ha den på utsidan av föremål skulle inte jag oroa mej för, men kanske att underläppen kommer i kontakt när man dricker ur en kopp??Obestämd

sisela
0

Vil du ha en blank eller matt? Jag ska till verkstan idag så jag kan kolla om jag hittar nåt bra recept. Alkaliska glasyrer brukar väl vara bra til turkosa färger? Alltså med f ex litium i.

sisela
0

Eller rättare sagt… Oj! den här tråden är ju jättegammal! Skäms

Så kan det gå.

flugufrelsarinn
0

Haha! Ja det var den ju, -06 det var ett tag sen, TS kanske har hittat sin turkosa glasyr för ett par år sen redan… :)

Ulla
1

Det gör inget. Det finns alltid någon annan som är på jakt efter olika glasyrer. Just nu håller mina kompisar på och letar olika ljusa vårfärger.Glad

_
_

L.A.E
0

Om man har 30 Bariumkabonat som är alldeles för mycket kanske ett för sök med bara 15 + 15 Bariumsulfat och se hur det reagerar.

15 bariumkarbonat

15 bariumsulfat

Tyvärr hinner jag inte själv testa just nu .

Bariumsulfat kan vara rätt svårt i bland,passar inte alla gånger in i en glasyr.

johli
0

Jag har fått vackra blanka turkosa glasyrer genom att använda recept för oxblodsglasyrer och köra dem i oxidation. Kan ha tendens att rinna så provbränn först. Här är ett favoritrecept:

Natronfältspat  45

Kvarts 17

Boraxfritta 15

Krita 13

Kaolin 5

Tennoxid 2

Kopparkarbonat 1,5

Har provat med upp till 5% tenn och då blir den mer ljusblåturkos. Jag bränner den i 1250 grader. Kan säkert räknas om för att tåla 1280  (i reduktion klarar den 1280)