Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 4012 ggr
Vanja-K
0

Handbuilt. Värt att se

Champa Ceramics  på You Tube

Vanja-K
0

Sorry, blev ingen direkt länk. Men sök på Champa Ceramics.På You Tube. värt att se.

Doriz
0

Min spontana och inte direkt kreativa reaktion är: jösses! Leran såg så mjuk och formbar ut men det kan den väl inte ha varit i den storleken. Undra hur lång tid det tager att lära sig tekniken?

LenaR
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är det den här?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
0

Extremt imponerande, jag får "lite" komplex… Skrikandes

rakuLotta
0

Det var det värsta!! Får samma aha upplevelse som när Steven Jones lärde mig dreja "på riktigt" i somras. Så häftigt att se duktiga hantverkare jobba. De får det att se så enkelt ut. Ska genast testa med en riktigt stor korv….fast man lär nog bli besviken;-) tyvärr!

lotta2
0

Häftigt att se!! Dom får ju gå en hel del i jobbet, det ser ju riktigt jobbigt ut tycker jag, vilken arbetsställning . Men oj vad snabbt han får upp höjden på krukan.

Ulla
0

Otroligt att det kan gå så snabbt. Jämnt blir det också.

Tror inte dom har några problem med vikten heller (sin egen).Glad

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Vanja-K
0

Först, tack till dig Ulla för att fixade in video!

#2 de har nog drejat sedan barnsben.

Kan berätta eftersom jag fått lite lera från Vietnam. Leran är mycket fet och formbar. Håller tyngden riktigt bra. Att arbeta med tjocka korvar går alldeles utmärkt om leran är mjuk och håller.

Om någon är intresserad så finns bilder från fabriken där jag fick min lera. Sök på en grupp kallad Raku på facebook. Där finns bl.a bild på när en drejar samtidigt som en annan ältar och sparkar hjulet till den som drejar. den som drejar sitter på huk.  Samt lite bilder från mitt besök i Portugal förra året. Hos en keramiker som drejar meterhöga krukor i sektioner.

Ulla
0

#8 Jag hann inte, Lena hade redan gjort det när jag gick in. Glad

Jag måste gå in och titta på rakusidan. Du kan inte visa några av dina egna bilder här?

_
_

Jessika
0

hjälp är det sant?!?!? hur tusan kan det blir så slätt och fint och perfekt efter bara en runda med korven?

Och undrar hur många gånger de sprungit in i hörnet på träskivan? Helt sanslöst att de jobbar med bara händerna hela tiden, inga verktyg eller hjälpmedel över huvud taget… En snurrskiva hade ju underlättat käns det som.

Imponerande! ens egna småfjuttar till alster käns ju bara, ja just det, fjuttiga. Ett studiebesök hade varit fantastiskt!

Vanja-K
0

Lägger upp lite bilder från ker. Vietnam. När jag kommer på hur man gör så lägger jag ut videon på de två som en drejar och en ältar och sparkar.

Obs! Inte jag som varit där. Tyvärr! utan min svärdotter+son.

Denna kommentar har tagits bort.
Ulla
0

Här är en länk till Vanja-K:s foton från Vietnam.

_
_