Glasyr eller inte??!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej! Har lite grubbel kring fat jag gör. Blandar i oxid i olika delar av leran,
dekorationer av leran på olika ställen på faten jag gör, bränner 2 ggr, dock ingen glasyr. Tycker oxiden blir så fin i sig utan glasyr. Men: är det så praktiskt för köparen, blir ju fat mer för dekoration, ev lägga kakor, ställa värmeljus i,
är tveksam till frukt, hur blir det om en mosig banan ligger o "fläckar av sig" i fatet när det ej är glaserat?? Förstår någon vad jag menar?
Har tänkt på transparent matt glasyr, men är rädd att den "lägger sig" över mina dekorationer, att det blir "simmigt".
Du tänker inte på giftighet, utan att fatet skulle bli förstört av användning?
Om skärven är porös blir det mycket lättare smutsigt. Sintrad skärv tar inte upp smuts på samma sätt, och är lättare att få ren. Du kanske får ta hem ett fat och sätta det i rejäl användning? ^^
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Hej, min erfarenhet av att lägga på oxider på skröjat gods ar att det fungerar jättebra om man använder stengods. Då bränner oxiderna ordentligt fast o förenar sig med leran så att säga. Omman lägger på en glasyr färändras oxidens färg. Du kan använda transparent matt glasyr om du vill ha samma uttryck som utan glasyr men färgen påverkas…. t ex blir järn oxid ljusare om man glaserar ovanpå.
Om du blandar i oxider i leran i plastiskt tillstånd så påverkas lerans termiska motstånd. det vill säga, den kanske inte tål lika hög temperatur som innan. Gör provbränningar om du vill använda mycket oxid i leran.
vad gäller lergods o oxider ar det min erfarenhet att de inte bränner fast utan glasyrlager ovanpå.
/Lillemor
Jag har brännt saker med bara kopparoxid i stengodstemp, verkar sitta fast hårt, precis som #2 säger.
Tack för svar, Lena: Ja jag tänker på att fatet får en begränsad användning, inbillar mig att jag ska tänka funktion hela tiden.. Förstod inte riktigt det här med porös skärv!
Giftigt blir det väl inte?, när oxid är inbrännt i leran
Linnaart och Rolnor: Jag använder mig av stengods, det är ju det där med
att har jag transp. glasyr på så ser det lite "billigt" ut, lite för mkt glänsande hinna över alltihop.. Funderar på matt transparent, inbillar mig att den lägger sig mer "osynlig" över allt, men färgen påverkas förstås och det vill jag ju inte..!
#4 Bränner du i stengodstemperatur så sintrar keramiken, så då är den inte porös. Jag uttryckte mig kanske lite invecklat. 

Så jag tror inte du behöver någon glasyr. Det skulle förändra uttrycket väldigt mycket, och alla verkar överens om att oxiderna måste vara ordentligt fastbrända ändå.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Nu förstår jag vad du menar!
Jag håller med om att uttrycket förändras, jag tror jag kör utan glasyr, funderade på matt transparent glasyr, men det får vara så länge. Engober i sig är ju väldigt fint tycker jag..