Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1732 ggr
abbis
0

Efterlysning kunnig på el

Efterlyser dig som kan räkna på effekten i en ugn på 16kwh.Jag har en cromatic. Jag behöver höja effekten då den inte går upp i temp trots hela element!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

bosse-cebex-gbg
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

16 kw  ?    Heter ugnen Cromartie SC-220  ?   I så fall borde den klara "normala" stengodsbränningar med sina 220 liter och 16KW, förutsatt att elementen är friska….

Om elementen är i gott skick, återstår egentligen bara två möjliga orsaker:

1. Ugnen har någon gång "skenat" och blivit utsatt för en "härdsmälta"….i sådana fall kan teglets isolationsegenskaper försämras en hel del, samt att teglets krympning har gjort ugnen litet mer otät….

2. Spänningfall på elnätet. Kan bero på många saker…allt från en underdimensionerad transformatorstation hos elleverantören, gamla luftledningar m.m…fram till "hemmadragna" kablar i fastigheten (för långa och klena), etc etc….för att ta reda på detta, får man göra upprepade spänningsmätningar vid olika tidpunkter (OBS! Medan ugnen är igång.) Om spänningen droppar ner till 210-212-215 V eller däromkring, är det fullt tillräckligt för att förvandla en pigg ugn till en jättetrött, vid stengodsbränningar…

Om du av någon anledning måste höja ugnens effekt, rekommenderar jag att du skickar ett mail till Thore Lundqvist (thore.lundqvist@havsvik.nu) och beskriver problemet…

Glad

abbis
0

Hej Bosse tack för ditt svar..

yes märket stämmer.

Dom båda parametrarna har jag redan kollat.

Ugnen har inte skenat..

El i gatan har jag fått höjt  och när vi mäter så får han det han ska.Helt nya nedgrävda kablar in i huset för 8 år sedan dessutom..

Jag mäter och mäter  när ugnen går och det är så jämna fina siffror.

Den tuffar på bra upp till 1000 grader200-400/timme sen kan det ta 12 timmar för att gå upp 200 grader och då säger instrumentet ifrån..

jag lindar tråden själv..

tom går den upp på 12 timmar..

det är thore jag köpt tråd av ska ringa honom!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/