Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1044 ggr
GulleboKeramik
0

Att bränna stengods

Hej alla kunniga och intresserade människor. Jag hade ju tänkt mig ta upp mitt keramikintresse igen och behöver friska upp mina kunskaper.

Snälla hjälp mig med lite tips om bränningen. Hur mycket bränner man upp stengodslera till, för att den skall sintra? Jag har glömt. Kan man klara sig med en ugn som bara går upp till 1200 grader? (neeee Alfur, det GÅR inte med kaffe!*s*) Jag har för mig om att det behövdes en bit över 1200, men jag kanske minns fel?

Jag söker med ljus och lykta en bra begagnad ugn, som bränner upp till stengodsgrader… nån som har nåt tips, så hör gärna av er.

Vavrakeramik
0

Olika stengods har olika sintringstemp. Det finns lågbrännande. Kolla med en återförsäljare av material, det finns länkar här ovanför. Bättre med en ugn som klarar 1300 grader så har du marginal. Jag bränner till ca 1250.

GulleboKeramik
0

Hej Vävra och tack så väldans mkt för ditt svar. Du talar om länkar till återförsäljare. Var finns de? Jag är så ny här så jag hittar inte riktigt ännu.

Hubert
0

Ovanför här där du läser just nu står det: Start  Om sajten och sedan Länkar. Tryck där så kommer du rätt.

GulleboKeramik
0

Jahaaa… nu ser jag.. tack!