Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 3673 ggr
[rolnor]
0

Emmanul Coopers bok

"The Potters Book Of Glace Recipes"

Jag undrar om det är någon som testat glasyrer i denna fantastiska bok, jag startade en tråd om reduktionsbrända glasyrer där jag nämner glasyr nr 410,

jag undrar om det finns fler som testat någon glasyr ur boken, t.ex. någon som blev fin i oxidation?

Jag har testat ett par i elugn som blev bra, men det var 25 år sedan, så jag minns inte vilka det var…Glad

ramjambam
0

Jag studerade faktist under Emannuel Cooper, på tidiga 80-tal. Jag har testad en hel del glasyrer ifrån boken, och det finns många bra, men det finns andra som funkar inte riktigt. Jag ska lägga in en lista över de glasyrer som jag vet funkar - har inte boken bredvid mig just nu.

[rolnor]
0

Kalas!Glad

Många är nog intreserade av glasyrer för elugn kan jag tänka mej?!

ramjambam
0

Ursäkta att det dröjde så länge. Mina anteckningar på några från Cooper's bok (Orton kägla 8):

287  matt, glansiga partier där det är tjockt

288 halvglansig med vita partier (tunnt), vit matt med glansiga partier (tjockt)

289 tråkig matt

290 krackelerar, oattraktiv

309 Attraktiv, mjuk, bubblor. Nålstick

395 + mangan karbonat 2% jämn, opak, krackelerar

43 + koppar karb 2% turkos matt
+ kobalt karb 0,5% attraktiv matt blå

44 Ljusbrun, nickel blå på tunna partier

314 Mycket användbart klarglasyr. bra produktionsglasyr, pålitlig

407 intressant med kopparoxid eller manganoxid

451 tråkig mörk brun

392 Matt turkos, måste läggas på tjockt

452 tråkig mörk brun

Inte så mycket spännande här, men kanske det är också bra att veta vilka man behöver inte testa :) Själv tycker jag att det är lite vilseledande med en sektion med glasyrer orton 5,6,7,8; glasyrerna kan vara någondera, men dem brukar inte funka med alla de temeraturer.

Jag rekommenderar 'The ceramic Review book of Clays and glazes. Finns endast på engelska, tyvärr. Emmanuel Cooper har några glasyrer med där

[perlennart]1
0

nummer 392 går utmärkt att ha med i reduktion så blir den blå-röd. 380 funkar också bra på porslin i oxidation, den är ganska trevlig. Ja Rolnor det är också 25-30 år sedan jag provade dom.