Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 9410 ggr
HelenaAR
0

Flytta en frontmatad ugn

Jag ska köpa en begagnad frontmatad ugn och klurar lite på hur man enklast och säkrast flyttar en sådan.

Det smidigaste sättet för mig vore att be min man och hans starke bror att lyfta den upp på flaket på vår pickis och där lägga den på sidan. Frågan är då om ugnen tål att ligga ner? Den står på ett stavtiv som jag inte vet om det går att ta bort, ska kolla det i morgon. Om stativet går att ta av är det ju enkelt att ställa ugnen på flaket, men det går ju inte att ställa den på stativet på flaket.

Hur göra?

Tips och förslag mottages tacksamt.

/H

Ulla
0

Jag skuille inte lägga den på sidan. Hur stor är ugnen?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
0

Här är en länk till en tidigare tråd med frågor om ugnsflytt. Kanske finns där något som kan hjälpa dig.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

HelenaAR
0

Med stativet är den 170 hög 100*70, lite svårt att transportera stående med så hög tyngdpunkt som det blir om man inte kan skruva bort stativet.

/H

[perlennart]1
0

nästan otänkbart att stativet inte skulle kunna tas av

bosse-cebex-gbg
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

VARNING! Ugnen MÅSTE transporteras stående. Om man lägger den ner är risken överhängande att tegelkonstruktionen kommer att falla isär, helt eller delvis.

Som Perlennart säger, går stativet troligen att ta av. Jag har dock sett en del (engelska) ugnar, där stativet hänger samman med resten av ramen, och där finns det förstås inte mycket man kan göra…

För övrigt:  Kör mycket lugnt, och ställ inte ner ugnen hårt…

HelenaAR
0

Det är ju så klart en engelsk ugn så stativet går tyvärr inte att ta av.

Vi kommer fylla den med bubbelplast och lägga den försiktigt på sidan och köra som på äggskal hem.

Så har den flyttats förr och den såg så hel och fin ut att jag får våga ta risken.

Tack för alla tips!

abbis
0

Tycker nog att du ska lyssna på Bosse-cebex ..har precis själv fått en ugn förstörd av okunniga flyttgubbar och de är inte kul..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[perlennart]1
0

kan du inte skära av stativet?