Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 2666 ggr
[melker_h]
0

Upplevelseturism och keramik

Hej!

Har någon erfarenhet av att anordna keramikaktiviteter för grupper där man gör enkla prylar från början till slut? Alltså, först gräver alla leran och knådar och formar, och till sist bränner man i grop eller i en enkel staplad ugn. Jag har fått för mig att det skulle kunna vara en intressant grej för kursgårdar och fritidsläger t ex.

Det skulle säkert vara ganska jobbigt och svettigt, men kul. Det marknadsförs ju så många andra "upplevelser" nu som t ex traktorkörning, sova i stenåldershyddor, paintball, kanotutflykter och slänga sig med rep.

Om det går att få in en fot på något ställe i södra Sverige skulle jag gärna vilja samarbeta med någon/några nästa sommar med det här. Det är nog inget man tjänar mycket pengar på, men det behövs inga större investeringar. Låter det tokigt?

Melker

[rolnor]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kul idé!

Blandar du in kanske sand eller chamotte i den uppgrävda leran så går den ju att torrka snabbare, annars är väl det ett dilemma, att torka grejerna på kort tid så dom inte sprängs i ugnen?

Glad

[melker_h]
0

Hej Rolf #1!

Just det, du satte fingret på en viktig fråga: om man gör det här bara över en eller två dagar måste ju leran expresstorka för att sedan expressbrännas.

Kanske skulle man prova att blanda sand i färsk Blålera t ex 50-50 och slänga in prylarna nästan direkt på full gas. Man kan ju inte lita på att det ska vara varmt och soligt just då man håller på, det måste ju funka även om det är hällregn och +10º.

Och ungefär en tredjedel i spill tror jag skulle vara acceptabelt. Alla deltagare borde göra minst fyra enkla prylar för att få med sig i alla fall två "hela" hem. Om man använder färdiga former att trycka ner leran i för att göra t ex små skålar så blir det mindre problem också p g a tjockleken och storleken på grejerna. Folk kan också lättare acceptera att få med sig något som inte just de själva gjort om alla prylar ser ungefär likadana ut, speciellt om man firar bränningen med att dricka brännvin (vad annars) ur skålarna ;-)

Melker

[Ante333]
0

kul affärside men var ska man gräva ska man tåga ut på en valfri åker så någon får hålla utsikt efter något som ser ut som en bonde..

[melker_h]
0

Hahahahaha…tänk typ ett gäng uppklädda i säckväv och vikingahjälmar i plast skövlandes närmsta havrefält med leksaksspadar i spöregn. Kanske skulle man ändå komma med i lokaltidningarna då, det skulle vara ett bra PR-trick!

Men skämt åsido, det hela hänger på en hel rad förutsättningar: lättgrävd lera på tillåten mark, tillgång till ved och gott om semestrande folk hyfsat nära, t ex.

[Ante333]
0

allt de finns i Höganäs keramikturister högbrändlera i ytliga högar.. jag kan tillhandahålla bränningen

pyromanen
0

En kollega här på forumet brände i grop på den lokala vikingmarknad för några år sedan. Alltid kul med eld Tungan ute. Men det var om jag minns rätt färdiga torra muggar hon hade med sig hemifrån drejskivan.  Har funderat lite på om pärlor är en kul idé till såna "lättsamma "tillfällen. Smått och torkar fort till o med en regnig dag om man lägger dom intill en brasa. Och man kan trä dom på ett lädersnöre o ha på sig dom utan att det blir en massa bulkiga föremål att kånka runt.

Ulla
0

pyromanen, jag kände inte igen dig när du inte längre är eld och lågor. Glad

(Ursäkta sidospåret, Melker.)

Jag tycker att det låter som en kul idé att ta hela processen, ända från det man gräver upp leran tills du har det färdiga föremålet.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[melker_h]
0

Pyromanen, det där med pärlor (och kanske små sigill också) låter bra! Kanske ger det inte samma "keramik"-känsla som små koppar och skålar, men en stor fördel är ju att man kan plocka ut pärlorna ur en alldeles varm ugn eller grop utan risk för några större katastrofer. Pärlorna kunde också färgas med oxider innan man bränner.

Jag tror också att omgivningen för det här är viktig…helst ute i skogen (på en lämplig och tillåten plats) intill en sjö med hinkar beredda ifall att. Det blir inte samma grej på en bakgård eller på en asfalterad plätt i ett industriområde.

Annat primitivt hantverk som skulle passa ihop med det här skulle vara t ex korgflätning, slöjd, smedja, klippa får och spinna ull…Gotland kanske? Hmmm affärsidén börjar ta form, i annonsen skulle stå:

Stenåldershelger för familjer och företag

Bo och ät i primitiv miljö och återupptäck gammal teknik och hantverk. Bygg din egen hydda och tillverka föremål för din överlevnad. Etc etc…

Det skulle också vara viktigt att maten var god och att folk inte fryser ihjäl, och för de som kommer från företag skulle väl minst hälften av upplevelsen vara att hälla i sig sprit ur krusen de tillverkar. Men ändå? Finns inte det här redan?

[rolnor]
0

Det kanske finns nåt i den stilen på Gotland, har inte dom en sån vecka typ? Medeltidsvecka?

Glad

[melker_h]
0

Har nu kollat medeltidsveckans program för augusti på http://www.medeltidsveckan.se/dag_for_dag.pab och annan info på http://www.gotland.net/sv/att-gora.

Det som mest närmar sig är glasblåsning där man får blåsa sin egen flaska med lite hjälp. För 350:- !! Det där är riktig business. Sen är det ponnyridning, bågskytte, tornerspel, dans, rundvandringar, konserter och sagostunder. Och marknader där man mera visar upp och säljer än ger möjlighet att göra och tillverka.

Förlåt att jag envisas, men det verkar finnas en oexploaterad nisch för "deltagande keramik".

abbis
0

Men man måste lära sig ta rejält betalt…Tungan ute bara för att man är keramiker så lever man inte på luft!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/