Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 725 ggr
Godsagare
0

Glömde bort hänkelpressen...

Jag upptäckte för ett tag sen att jag glömt att ta bort "tyngden" i hänkelpressen. Leran hade torkat och inte förrän idag tog jag tag i eländet.

Tyngden har rostat fast… *arrgh

Nu har jag ställt fram lite 5-56 och jag hoppas att jag kan få loss den i morgon.

Nån som har tips på hur man smidigast får bort den där tyngden när man är klar med hänkelpressen? Min HPress är gammal och omålad.

Jag tycker att leran som är kvar under tyngden segar sig fast så jag får ta i för kung och fosterland. Jag vill att det ska gå smidigt. Skrattande 

Tips mottages gladeligen!

Ulla
0

Hur gick det? Fick du loss den?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Godsagare
0

Har inte kommit iväg till verkstan än men ska ge besked.

Jag blev lite konfunderad när jag började läsa tråden om lerkvarnen, trodde jag fått släpp men funderade på varför du hade skrivit i mitt inlägg… (?!)

Jag hade fått släpp ett tag, det var ju ett helt nytt inlägg, mycket snarligt mitt. Cool 

Så kan det va, hoppas ni löser eran kvarn och jag ska kämpa men min hänkelpress!

Ulla
0

He he. Jag tyckte jag var litet rolig när jag skrev mitt inlägg så att det liknade ditt. Hoppas det inte gjorde nåt. Skrattande

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Godsagare
0

Det gjorde absolut inget, bara kul.

Jag kämpade med tyngden idag, fick dock hjälp av en händig kille i föreningen som hade tillgång till bättre verktyg än jag och nu är den äntligen borta, slipad och smord. Toppen!

Kommer aldrig glömma den där igen. Ett som är säkert.

Problemet löstes med att hälla parafinolja ovanifrån, sen använda en kraftig (?) dyckert… och en mindre slägga och slå med underifrån. Lite ruckande och lirkande, några mindre vackra ord och sen lossnade den!