Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 10314 ggr
Jessika
2

dekorera med oxider

Hej!

dum fråga kanske men hur gör man när man dekorerar med oxider? blandar man pulvret med vatten eller?

Vilka oxider och hur mycket ska man börja med att köpa för att experimentera? tex. vilken blir det svart av när man dekorerar direkt på skröjad kruka utan glasyr?

rikardsaltglaserat
3

Hej .blanda oxiderna med en vit lera i pulverform så fäster de bättre och flyter inte ut ..du får pröva dig fram kanske behöver du tillsätta lite kvarts eller fältspat beroende på oxider!!

svart får du av att blanda mangan ,koppar ,kobolt och järn ..samma där pröva olika procentsatser för att få det resultat du söker..

mvh Rikard på Rejmyre stengods.

avalon
3

Jag brukar blanda ut med glycerin så blir det som olja och mycket lättare att måla med, annars blir det så strävt mot skärven så penseln liksom fastnar när man målar. Alltså glycerin istället för vatten.

Ulla
3

Den här artikeln kanske kan ge ett tips på hur man också kan göra.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

zzaga
0

Jessica

Du kan ju blanda oxiderna i glasyrer också. Jag vet inte om du blandar glasyrer själv men det funkar med både köpe och hemma blandat. Det kan vara bra att testa olika mängd oxid i glasyren. Ett bra tips är att ta en matt och en transperant glasyr. I glasyrerna så blandar du sedan i olika mängd glasyr och ser vilken skillnad det blir. Olika oxider färgar olika mycket så vissa kan man behöva använada mycket av och andra lite. När du sedan känner dig lite varm i kläderna kan du blanda olika oxider med varandra för att få fram ännu fler varianter.

Man kan färga in allt möjligt med oxider… egna kritor, göra underglasyrfärger och färga in engober:)

LarsT
2

Bara man är medveten om att många av oxiderna är giftiga. Koboltoxid t.ex. som vandrar rakt in i huden. Eller manganoxid - giftigt, kromoxid-giftigt. Överhuvudtaget gör man klokt i att undvika hudkontakt med metalloxider. Vissa som järnoxid t.ex. är ofarliga relativt, men man minns ju inte alltid vad det var i alla burkar och pytsar som står på hyllorna…om man inte är noga med märkning av innehållet i dem…och det är väl alla ? Och självklart ska man inte heller andas in dammet, men det vet kanske alla vid det här laget ?

Om man vill lattja med att blanda egna dekorfärger, kritor o.s.v. är det säkrare att använda sig av färgkroppar, förvisso dyrare, men det går inte åt stora mängder för lite dekorfärg. Då kan man också med lugnt samvete låta barnen va´ me´ i verkstan….

EvaRittsel
0

Vad bra med lite miljömedvetenhet. Själv blåser jag oxid över glasyren där jag fäst schabloner av tidningspapper med lite vatten över glasyren först. Sen pustar jag på oxider. Och nu ska jag nog börja använda andningsmask…Generad

Jessika
1

#6 menar du att du blåser pulvret direkt? det låter som du säger inte så bra med tanke på arbetsmiljön…

jag trode att det gick att blanda med vatten till en lösning man tex. kan spraya på eller måla med pensel. Eller?

avalon
1

7, jo det går jättebra att bara blanda ut med vatten, problemet med det är ju bara att den skröjade ytan suger åt sig vattnet så snabbt så det är svårt att måla snyggt (testa !!) därför blandar jag med glycerin istället så blir det lite oljigare och lättare att få snygga linjer. Men tipset är väl att testa lite olika så du hittar vad som passar dig. Sen blir det väl olika färg beroende på vad du har för glasyr på, och vad det är för lera under.

Jessika
1

Hm… jag får väl testa själv då! ;)

Antonio
0

Hej Avalon

Blandar du oxider med glicerin eller oxider, kaolin och glicerin?

Har provat blanda också glicerin med färgkroppar?

Tack på förhand.

António

GulleboKeramik
0

Jag har alltid bara använt vatten, när jag målat med oxider. Skall prova med glycerin och se hur det känns.

avalon
0

10, Jag vet inte riktigt om jag förstår din fråga. Jag blandar oxiderna direkt med glycerin, inget kaolin eller annat i. Färgkroppar har jag inte använt med det går såklart också bra att blanda med glycerin och dekorera med på samma sätt.

lotta2
0

Jag använder ibland en gnutta ballclay också med glycerinen ifall det är vill fästa dåligt Om jag målar majolika på tennglasyr använder jag lite av glasyren som fluss i, eller speciellt fluss om det är riktigt låg lergods. men utan glycerinen blir det inget flyt, just som avalon säger.

Antonio
0

12  Tack för svaret. Det var jag vilja veta.

Passar på att fråga om någon tabell där man kan se "vilket färg ger en viss oxid.

avalon
0

14, Vet ej om det finns någon sådan tabell. Men jag har för mig att någon gjort en liten lista, den finns någonstans här i trådarna. Annars är det ju ganska enkelt att kavla ut lite av den leran du använder och pensla på lite av varje oxid och bränna, så ser du själv.

Ulla
0

När man blandar oxiderna i en glasyr kan de ge litet olika färg beroende på de övriga ämnena som ingår i glasyren. Lr har skrivit en artikel där du kan läsa mera: Glasyrinfärgning. Den kanske du kan ha litet nytta av.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Mona sjöholm
0

#13: kan det gå lika bra att blanda med glycerol? Jag fick fel på apoteket.

Bo§e
1

#17: Är samma sak…..

Har t.o.m. samma "E-nummer". ( E422 )

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-08-05 19:18 av Bo§e