Lera till drejning
Har en kompis som börjat dreja och har fyllt år, tänkte köpa lera i present (hon har redan fått drejskivan) men inser att det finns en uppsjö av olika… skulle bli väldigt tacksam om ngn ville rekomendera ett prisvärt alternativ att köpa till henne!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag använder en som heter CS950 som jag köpt från Cebex, den är den bästa drejleran jag haft. Den är vit. Har hört att Fylelera ska vara väldigt bra att dreja, har dock aldrig provat själv.
Fin present!
Tack snälla du, nu har jag ngt att gå på!!!!
Om det blir bra pris hånger ju mycket på om du kan köpa från nån i närheten eller måste betala frakt. Ska du köpa mycket eller lite? Om det är några enstaka paket så blir frakten proportionerligt dyr.
Den trevligaste drejlera jag använt är potclays 1110. Den är mjuk o fin att dreja i, lite som smör och samtidigt så gör den som man vill (inte så tokigt om man inte är så rutinerat).
Om du inte bor i närheten av ett företag som säljer lera så skulle jag föreslå dig att leta upp en keramiker i närheten och fråga om att köpa där istället (om det är liten mängd du ska ha).
Jo 1110 är ju en väldigt bra nybörjarlera men prisvärd är den inte. Det skulle vara smartare att välja en lergodslera som ju är ännu mera lättarbetad och betydligt billigare, det finns många att välja på men en vanlig Dansk eller Tysk lergodslera är bra alternativ. Och se till att det finns en rejäl gipsplatta att torka lera på, när man skall lära sig så är det ju ingen mening med att spara på det man åstadkommer utan det är bättre och billigare att smaska grejerna samman och torka leran så man kan använda det igen. Så kan det bli väldigt billigt att lära dreja och så får man den rätta inställningen till tingen.
Noterat! Uppskattar hjälpen då jag själv e novis! Tror jag vet ngn nära mitt föräldrar hem som håller på…. ska kolla med henne!
Kanske kan ta reda på vad hon tänkt göra sen med det hon drejat?
Om hon har tänkt bränna m stengodsglasyrer i hög temp kanske det inte passar att köpa en lergodslera som smälter ut i höga temperaturer?
Om hon bara tänkt dreja och inte göra nåt mer med det så spelar det ju mindre roll.
Väldigt fin present och lycka till!