Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasering
Läst 1596 ggr
[rolnor]
1

Glasyr som förstärker formspråket

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte ta upp en sak som jag funderat på mycket genom åren. Jag tycker att det ser bra ut när en glasyr förtydligar delarna hos ett föremål, detta fenomen uppträder mest på glasyrer som får en anna färg där glasyren ligger tunnare, t.e.x oxblod eller tenmoku. "Delarna" kan vara fotring, nacke eller fläns till ett lock, knoppen hos ett lock etc. Jag har lyckats få fram en urna där detta syns ganska tydligt. Det krävs att man skapar "vassa" kanter när man beskickar föremål för att det ska bli riktigt tydligt är min erfarenhet.

Har ni tänkt på det?

Godsagare
0

Vackert!

Skulle vilja gå en kurs i formspråk. När jag gick sommarkurser på Capellagården hade vi Tor-Leif som lärare och han pratade mycket om formspråk men jag skulle önska mer kunskap inom området. Jag fick mersmak.

[rolnor]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tackar!

Ja det är utan tvekan så att man kan lära sej formspråk, kanske måste man ha någon slags formkänsla i botten precis som man inte kan vara tondöv och man ska lära sej sjunga eller spela. Jag har lärt mej genom att studera andras verk, Lasse Östman, Kennet Williamson, Gunilla Kropp m.fl. Mycket givande.

pyromanen
0

När du skriver glasyren förstärker formen så tänker jag på Karin Nyströms lergods. (finns på Kaolins hemsida) Hon använder ofta att kanter och struktur förtydligas av att glasyren ligger tunnt där.

[rolnor]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kollade in Karin på Kaolin, fina saker, dom är duktiga som f-n…

God Natt!

Glad