Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 5685 ggr
GulleboKeramik
0

Gips och lera = katastrof!

Jag tänker gjuta mig en skiva i gips att älta blötlagd lera på. Men då funderar jag genast på det faktum att det är rena katastrofen att få gips i leran. Finns det inte en uppenbar risk att det kommer gips i leran, när man ältar den på en gipsplatta?

Är det nåt särskilt man skall tänka på?

lotta2
0

Ja, det finns en risk, men som vanligt brukar man väga nackdelarna mot fördelarna och fördelarna överväger oftast. Jag tycker gips är jättebra, men om du gjuter en egen platta se till att du har slipat av vassa hörn som kan lossna och komma in i leran. Jag använder ett våtslip papper  och sandar ytan där jag innan har använt en surform att slipa av fnutt som ibland finns kvar efter gjutningen.

Sedan är det bara bra att slänga ett öga på den ibland, och när den börjar bli gammal och smulig gjuta en ny. Det är faktiskt lätt och smidigt.

GulleboKeramik
1

Surform??? Är det sur form, eller surf orm? *s* Äsch, jag skojar bara… jag förstår inte ordet bara?

Ulla
0

En liten rasp. Finns att köpa i alla järnaffärer. Mycket användbart verktyg.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bregotta
0

Appråpå förra inlägget "Vad har jag drabbats av" kommentarer om att alla "dumma" frågor är OK så kommer det en "dum-dum"här: Vaddå katastrof att få gips i leran. Vad händer då? Ar det "Katastrof katastrof" eller blir det "bara" fult. Jag anvädner gipsplattor och vill veta vilken risk jag tar ???Generad

krukpia
0

Katastrofen är att leran sprängs vid bränning om man lyckats få in gipsbitar i den….. Men ta det lugnt, jag har ältat på gipsplattor sedan 1987 och hittills har det inte hänt mig. Det är väl snarare när man bygger med lera och gjuter gips som man inte ska använda den leran till annat.

lotta2
0

Jag har hållt på också i många år med i gips och kavlat på och knådat lera på och låtit den torka på osv, och en ändå gång har det kommit i en bit i leran.Det var dessutom mitt fel eftersom det var en platta som klart hade gjort sitt…Det enda som hände då var att den gipsbiten trängde igenom glasyren och ploppade ut och lämnade ett fult hål efter den. SÅ ingen totalkatastrof heller…

Lerklutten
0

Jag har haft gipsplattor i många år, både på drejskivan och på arbetsbänken. Jag har aldrig märkt att gipset skulle lossna och hamna i leran. Gipsplattor är helt suveräna och jag kan inte jobba utan dem!! Så sätt igång och gjut.

/Ingela                             Glad

—-
Spana in: Keramiklerklutt på Instagram

GulleboKeramik
0

Ingela… hur använder du gipsskivor på drejskivan?*nyfiken*

Tack alla ni som svarat! Ni är pärlor hela bunten!

GulleboKeramik
0

Kom på en fråga till: skall man våtpappersslipa medan skivan ännu är blöt, och köra med den där raspen???

GulleboKeramik
0

Och en till… hur blir det med skivan när man har slängt på en klös med slabbig lera som sedan får torka till lite, alltså gipset drar åt sig fukt, blir det ändå inte en massa lera kvar på skivan? Täpper inte lera till gipset, så det blir oanvändbart bara efter ett par gånger?

Hur stor skiva tycker ni att man behöver för att knåda slabbig lera?

lotta2
0

Man kan gjuta runa skivor som man anväder att dreja på. Man sätter fast dom på en lerbit som man först centrerat och plattat till sedan gör man små spår i den och blöter lite lätt och trycker fast en gipsskiva ovanpå. Sitter jättebra och när det drejade torkat släpper det av sej själv så man behöver inte skära av alstret när man drejat klart.

Jag slipar mina när dom är torra, annars kleggar det bara ihop.

Jag har plattor som är 30x40 tror jag, jag hade gärna haft ännu större men det är den storleken jag har, och det funkar. Men någon gång ska jag gjuta en riktigt stor en. När jag har tid…

Tazen
0

Hej,för att undvika att det blir så kletigt och geggit på g.plattan så kan man lägga på finmaskigt tyg (typ myggnät el.en gammal spetsgardin) då kan man lätt lyfta upp leran, ibland kan ju det vara svårt om leran är riktigt blöt.

GulleboKeramik
0

Tazen… men gud vilken bra idé!! Tack för den…. kan annars se mig själv svärande över smetig lera som inte vill som jag vill!*s*

Lotta… släpper godset alltså när det börjar bli lädertorrt? Så man kan beskicka det sen?

Hur gjuter man runda gipsskivor och hur tjocka skall de vara? Lerbiten som man centrerar, skall den vara platt eller kupig? Skall spåren vara som solstrålar, eller hur menar du?

lotta2
0

Ja, det släpper lagom att beskickas.

Man kan antingen köpa färdiga runda gipsgjutningsformar av Cebex tex , eller använda en lagom stor rund form som passar. Jag hittade ett fat för ljus som var perfekt  att använda för länge sedan . Mina är mellan 1.5 cm till 3 cm tjocka.Om du använder en form att juta i så använd ett släppmedel annars får du inte loss gipset. Släppmedel kan köpas separat eller så kan man använda vaselin eller flytande tvål.

I england  och USA använder dom ofta tjocka gipsskivor täckta med tjock bomullskanvasduk som arbetsskiva och knådar lera på dom. Mycket smidigt verklar det som.

avalon
0

En gammal stekpanna är perfekt att gjuta runda gipsplattor i.

Jag har oxå använt gipsplattor och gipsformar i flera år och är ganska slarvig av mig så det har säkert kommit med gips i ugnen, men det har aldrig hänt någonting. Så det är nog ingen jättekatastrof att vänta.

Bregotta
0

Jag köpte en jättesäck med gips, men det var ett tag sedan. Kommer inte ihåg i vilka proporptioner jag blandade vatten och gips. Någon som vet? Köpte också formar en liten rund och en stor, blir jättebra plattor.

Jessika
0

Det jag funderar på när det gäller att dreja på gipsplattor är om man inte repar i gipset när man tex skär bort lera i nederkanten med en "vinkel" eller slinga?

jag har börjat dreja på spånplattor ibland, det funkar förvånansvärt bra!

Ulla
0

Använd en snedskuren pinne i trä att skära bort leran med. Den kan väl knappast skada gipset och fungerar alldeles utmärkt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

GulleboKeramik
0

Jag har funderat på detta med gipsskiva… även om man får med lite gips när man "slingar av".. så försvinner det väl, när man beskickar. Så det måste vara rätt bra… bra sätt att slippa få lyftmärken på det blöta godset. *glad*

lotta2
0

Jo, men om du återanvänder leran som bli vid beskickningen och du har gipsfnutt där i så kan det ju pluppa ut i nästa kruka som det blir av den återvunna leran. Jag gör som Ulla, har en snedskuren träpinne att dreja av med.

GulleboKeramik
0

Lotta… hur ser en sådan snedskuren träpinne ut? Och behöver man dreja av överhuvudtaget om man använder gipsskiva? Jag fattade det som att den lossnade av sig själv när den var läderhård? Missuppfattade jag?

lotta2
0

Gullebo, du beöver ju inte dreja av/ beskicka om du har lyckats få det perfekt hela vägen ner. Ibland är det ju ngn halvcm på väggen som man inte kan ta när leran är fuktig utan hellre tar  vid beskickningen. Speciellt porslin som inte ofta (för mej) vill stå när den är så tunn. Så jag lämnar lite som jag beskickar bort dagen därpå. Men botten brukar man inte behöva göra något åt om du drejar på gipsskivor. Sedan är ju sidorna upp till dej själv…och hur du drejar ;D

Här kommer en bild på den sneskurna pinnen. Du ser den där det står drejsats: drejsats   Jag hittade en bild hos Lars Tärn. Jag vet inte om han säljer den separat, men nu ser du hur den ser ut i alla fall.