Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasering
Läst 2522 ggr
kladdmaja
0

GlasyrblandningsHJÄÄÄÄLP!

Kära vänner!

Jag har rådbråkat min hjärna och nu är den SLUT därför vänder jag mig till er med en uträkningsfråga:

Om det i receptet står att det ska vara 6% rutil så ger det ju 6g på ett 100g prov eller hur?

Men….om jag har färdigblandad grundglasyr 560 gram hur mycket rutil ska jag då ha?????

En till; om det i receptet står 5% rutil + 2% nickel hur mycket ska jag då ha i en färdigblandad grund om 550 gram?

Någon????

[perlennart]1
0

5,6x6=33,6 g rutil

5,5x5=27,5 grutil

5,5x2=11 g Nickel

kladdmaja
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja men då hade jag ju räknat rätt!!!

Tusen tack för din ovärderliga hjälp!

kladdmaja
0

Men förresten vänta lite nu. Jag fattar faktiskt inte…

Perlennart, som du skrev tänkte jag också först men sen tänkte jag att glasyren är ju färdigblandad med vatten och då väger ju vattnet också och procentsatsen gäller ju i torr form, eller???

Trött nu…

Men kan du förklara tror du?

LenaR
0

Du menar att glasyren med vatten och allt väger 560 gram? Då finns inga exakta mått längre…

Men man brukar väl räkna med knappt 1 dl vatten till 100 g glasyr, så då är drygt hälften av vikten glasyrmaterial. Dvs du räknar samma sak på kanske 290-300 gram.

Eller så torkar du upp glasyren helt och hållet och väger den…

(Jag skulle chansa!) Tyst

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[perlennart]1
0

Ja det gäller naturligtvis torr mängd glasyr vattnet försvinner ju så du får räkna med det som lena skriver eller om det inte är allt för dyr glasyr så skulle jag börja om från början, eller torka den glasyr som du har blandat med vatten, jag använder en microugn till att torka glsyr i det går väldigt fort.

kladdmaja
0

Tack vad ni kan!

Kanske jag chansar lite, men jag hade en så fin nyans; det var T9 med rutil och T9 med nickel/rutil…

Hur gör du för att torka den i micro? Ställer in den bara och kör på tills vattnet kokar bort? Funkar det?

[perlennart]1
0

Ja det funkar hur bra som helst, det tar bara några minuter att torka i micron, jag har ingen micro mera men den jag hade var mest till glasyrerna, kanske inte så kul att blanda allt för mycket med mat

[perlennart]1
0

Glömde att säga att det ju går bra i en vanlig ugn också, ta den djupa ugnsplåten och värm vid så hög temp som möjligt 250-300 grader så tar det inte heller mer än någon kvart