Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 1692 ggr
pyromanen
0

konsten att begränsa sig

Blev så impad av hur keramikeniskredsvik lyckats begränsa sig och koncentrera sig.  enbart handfat och enbart blåa! (du kanske gör en massa annat okså som intesyns på hemsidan).  Jag håller på och vimsar.  Ska göra små muggar, mellanmuggar, höga lattemuggar och så kan jag inte bestämma vilken färg. Ska det vara ljusblåa, mellanblåa, mörkblåa, oranga, svarta,celadongröna…  för säkerhets skull gör jag llihopa.. och vaser och tekannor och kakelplattor med 100 olika dekorer och 100 olika färger och storlekar och tjocklekar och ett och annat handfat.. och Raku måste jag nog också bränna..

Hur gör man för att begränsa sig/bestämma sig/ koncentrera sig då?

abbis
0

Jag har 4 basglasyrer jag jobbar med..Det är bara vid utställningar jag leker med fler färger..Jag har istället ca 250 olika artiklar i min kollektion …och nya tillkommer hela tiden…annars skulle jag bli less

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Jessika
0

Jag är precis lika dan. Jag gör allt möjligt, men jag har nog inte riktigt hittat "min" stil än. Jag vet vad jag tycker om men det är väldigt olika saker. Beror nog messt på att jag inte hållt på så länge än.

Jag längtar till den dagen då jag gjort nåt som jag känner att det här ska jag göra många av och jag ska bara använda dessa 4 favoritglasyrer.

Just nu provar jag alla möjliga former och färger. Det finns ju så otroligt många sätt att variera sig på med både form, färg och dekorer.

avalon
0

Jag har samma problem jag, men nu har jag iallafall lyckats hålla mig till att göra ett fåtal saker under en period iallafall, t.ex att först gör jag grejer till Raku ett tag, sen bygger jag lite större grejer och så. Det går inte att försöka göra allt på en gång. Men samtidigt så skulle jag inte heller kunna hålla mig till ett fåtal saker heller och göra samma jämnt. Däremot har jag bestämt mig för att inte ha 20 olika glasyrer att jobba med utan hålla mig till några få. Men sen rätt var det är så vill man testa nåt och så står man där och blandar iallafall…

Bruzapetra
0

Jag har inte heller nåt svar!! Är lika vimsig jag och vill kunna allt och göra allt!!! Så fort nån gör nåt som ser roligt ut tänker jag, o det vill jag också göra, det kan vara allt från attspela ett instrument till att kunna dansa eller ja, vad som helst. Istället önskar jag att jag kunde tänka, o vad roligt det såg ut och vad duktig han/hon är…. nu har jag dock lyckats begränsa mig inom keramiken lite, liksom hålla mig till ett visst tema som jag känner att jag verkligen kan stå för. Men då blir det istället att variera en glasyr tills den är hel och hållet perfekt, eller en form!!!!! Jag har ju en bild i huvudet hur jag vill at det ska se ut och det är såååå svårt att acceptera att det inte blir så. Jag är väl ett kontrollfreak helt enkelt. man kanske ska acceptera att man är en vimsfia helt enkelt och vara stolt över det. Tjohoo jag är nyfiken, vimsig, en kladdmaja, kontrollfreak och har ALLT ni bara kan tänka er i min affär:)))

Vavrakeramik
0

Jag känner igen mig, det är ju så att man vill testa och pröva nya saker för att man tycker det är kul och kanske själv annars tröttnar på keramikandet. Samtidigt måste man ju tänka på kunderna om man ska försärja sig på detta. Många vill trota allt köpa keramik som matchar varann i serier. Muggar med kannor som passar till och skålar i samma glasyr o stil/dekor. Jag har 3 grundglasyrer (blå, svart o vit-gul) men har nyss börjat med en fjärde (grön). Försöker tänka i "serier" men lyckas ej helt fullt ut ännu.

Jag har ju "bara" hållit på i ca 4 år efter keramikutbildningen ännu, och inte heltid av olika anledningar. Så jag söker nog fortfarande efter min grej och stil. Sen tror jag alltid det kommer vara så att man utvecklar sitt sortiment och släpper gammalt till förmån föör nytt. Om någon samlar kan de ju beställa av den där glasyren jag slutat med…

Gör man mer konst/skulptur kan man nog vara friare i utbudet än om man mest gör bruksföremål.

KeramikeniSkredsvik
0

Jag gör lite annat också, inte bara handfat. Men det är handfaten som är min huvudprodukt och som jag nu stenhårt marknadsför. Det finns så många jätteduktiga keramiker så jag tror inte att jag har en chans att livnära mig på skålar, muggar, fat o ljusstakar. För den ekonomiska överlevnaden gäller det att försöka hitta något som gör att man är unik. För den själsliga överlevnaden måste man göra det man vill. Det bästa är ju om båda sammanfaller.Glad
/Sofia

LeWE
0

Håller med om att det är svårt att begränsa sig, jag har "lovat" mig själv att INTE ha fler glasyrer!! Men det är svårt att låta bli…

abbis
0

Idag har jag suttit och dekorerat min rökelsetrollkarlar med tribaldrakar…Skitroligt och nått jag aldrig gjort förut..Det är väl det som är grejen med det här yrket..Designa o formge nya saker hela tiden *L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

pyromanen
0

Ni som bestämd er för ett fåtal glasyrer, hur har det då gått til?  Har ni testat många och det som säljer gör ni mer av?  eller har ni själva bestämd er för vilka ni själva gillar mest?

Vavrakeramik
0

#9 antar att det är en kombination av att man gillar de själv och vad kunderna vill ha. Infärgningarna e gjorda dels efter vad jag själv gillar men även med kunderna i åtanke tex att många gillar blått.