Kavlade tallrikar
Jag har försökt göra tallrikar genom att kavla lera som jag sedan lagt över en gipsform. Problemet är att botten höjer sig litet när de torkar trots att jag tar det väldigt lugnt. Hur ska jag göra för att undvika det problemet?
Jag har testat tre olika leror och en av dem fungerar hyfsat bra men jag är ändå inte riktigt nöjd.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Har du testat att lägga tyngd på botten. eller beror det på att leran krymper o så att säga kryper uppåt o av formen när den torkar???
Nej, jag har inte gjort så många att jag hunnit testa med tyngd. Tänkte höra efter här först om det finns något man borde tänka på när man använder sig av den tekniken. Eller ett enkelt knep som jag inte känner till. :)
_
_

Jag har kavlat rätt mycket och tycker att det funkar bäst när man inte använder gipsform utan någon annan form (t ex annat fat, finns jättebra och billiga fat i trä på IKEA) som du klär med gladpac. Jag tror att gipset gör att det torkar för snabbt även om du täcker över.

Det kanske är enklare att kavla och lägga i en form än på? Och gör botten lite inåt så att leran redan har den riktningen. Jag är ingen proffs på kavlat men så tror jag kan funka. Annars brukar jag även med drejat ta handflatan och liksom trycka in botten lite i läderhårt tillstånd för att slippa det problemet. Kanske funkar på dina fat med?//Petra

#4 Jag lägger alltid i en form inte på. Tycker preics som du säger Bruzapetra att det blir bättre då + att man har bättre kontroll på den ytan som senare "syns". Och som jag skrev tidigare, jag tycker mig se att formerna blir "jämnare" när det torkat om man inte använder gipsform. Vill du ändå använda gipsformen för att få samma stuk storleksmässigt kan du ju att klä den med plast och se om det blir någon skillnad mot de andra du gjort. Hoppas det funkar för dig Ulla, för visst är det jättekul att kavla!
Jag får ta och göra några till i den lera som verkar fungera bäst och testa förslagen som jag fått av er. Köksskåpen är nya så det vore kul med litet nytt inuti dem också.
Tack för tipsen!
_
_
JAg kavlar både i form och utanpå. Båda är lika bra fast på olika sätt. Mycket beror på gipsformens utformning, temperaturen du torkar leran i, om det är drag etc så leran torkar ojämnt. Vilken lera man använder ger stor skillnad i resultatet.
Är det så att du kavlar över en välvd form och botten reser sej i torken? (Annars brukar det felet vara tvärtom så att säga.) Isf brukar jag ta en värmepistol och köra över leran rejält så att den redan är "satt" när jag kör in den på tork. Men vissa gipsformar är så pass bra utformade att man inte behöver göra någonting alls. Ibland kan dina problem bero på att det torkar för mycket i botten i förhållande till resten, och då kan du minska torkningshastigheten dör genom att dra med en fuktig svamp över den delen på gipsplattan för att den ska torka samtidigt som resten.
Kanterna kan man gå över när det är dags för avlyfting för att få perfekt finish på godset. eftersom som ibland bli lite fnuttiga när dom torkar på gipsplattor´.

Man kan beskicka även kavlat.
Jag har problem med att mina kavlade fat slår sig i glasyrbränningen. Finns det några tips för att undvika det?
Jag trodde att en svepask av trä skulle duga (makens hemmagjorda) …. klädde in den med plast (på insidan) och sedan lera på (med tyngd) men ack … svepasken tog till sig fukt och ändrade form (den blir inte mera vad den varit) och fatet sprack i glasyrbränningen. Sen dess har jag inte vågat att prova igen om, OM så sker ska det vara någonting i metall som står pall för fukten. Jag gillar ide´n med att använda insidan.
maja-lena h
Har kavlat en del fat.Jag trär en gammal strumpa över formen som jag ska använda.Sen lägger jag leran ovanpå. Ställer allt under en stark lampa ungf. en timme. Då kan man se att leran krymper. Tar sedan loss tallriken och vänder. Då torkar den sedan under plast ungfär en vecka.Botten blir plan och fin.Brukar inte använda gipsformar utan andra fat m.m

Lägger du leran först I fatet? Och när du vänder leran har du då vänt tallriken, eller lägger du den plan på underlaget bara? Hur fixar man en stnygg undersida?

Hej, kavlar jag så är valkningen jätte viktit och att vara nogrann med att kavla jämt mot alla riktnigar och på båda sidorna, alltså vände leran jämna mellanrum och att lägga det kavlade inne i formen är at föredra då lernan krymper och då riskerar att spricka på formen, jag trycker lätt på bottendelen under torkningen och föredrar fuktat papper istället för plastfolio då papper ger efter i torkning
jag har provat kavla med både invändig och utvändig form till fat, om man sköter torkningen och låter två tallrikar ligga mot varann (, alltså en uppochner på den första)så ser dom helt OK ut efter skröjen men sen som Maomi(9) säger slår dom sig i glasyrbränningen även om man svampat super mycket på dom.Jättetrist för det går ju åt lite lera till en tallrik!!För mig funkar bara drejade tallrikar hela vägen. ja vet inte men det är nå´t skumt med att försöka kavla tallrikar? När man drejar så drejar man ju mycket utifrån o inåt på en tallrik, jag tror att lerpartiklarna då lägger sig rätt så det inte slår sig i glasyren sen??
Jag bränner i stengods kanske ska tilläggas.
Angående fat. Skriver igen. Lite förtydligande.Kavlar leran åt alla håll. Jämt. Samt vänder leran många ggr. under kavlingens gång. Trär en strumpa på ett fat . Ej gips. porslin stål m.m. Lägger den utkavlade leran på baksidan av fatet.Skär bort överflödig lera. Ställer detta under en stark lampa i ungefär en timme. Med baksidan upp. Ibland ställer jag en liten tyngd på botten( mitten av fatets undersida).Efter en timme ungefär ser man att leran dragit sig uppåt. Då kan man ta loss tallriken. Sedan får den torka under plast en vecka. Då står den med undersidan upp. Därefter fixar man till talriken. Det brukar fungera med bränning sedan. Att de fortfarande har formen kvar.Genom att ha en strumpa under så lossnar leran bra.

Tycker nog det är svårt att kavla så det blir jämntjockt, det är nog bra att ha ett kavlingsbord. om det inte är jämnt tjockt så slår det väl sig i glasyrbränningen om inte förr.