Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 3388 ggr
PierreG
0

Ugn för stengods

Jag funderar på att köpa en ugn för glas, keramik och stengods.
Det jag funderar över är om det går att ha en ugn både för glas och kermik. Villken tepratur ska ugnen kunna då till. Tacksam för svar..

// PierreG

ramjambam
0

Flaskglas behöver stengods temperatur, dvs 1260 plus. Oftast använder man av annat glas, t.ex. Bullseye, som behöver temperaturer upp till ca 1000 grader.

!000 grader är lågt för keramik, lite mer behövs för lergods

En toppmatad ugn kan användas till glas, lite bökigt om du ska göra slumping, men det går.

Välja ugn after vilken temp du vill ha till keramiken.

PierreG
0

På vilket sätt är en toppmatad ugn svårare..?

LilyRosebutiken
0

om du ska köpa ny rekomderar jag http://www.uterm.se/page.asp?id=12

frontmatat är bra för ryggen.. du behöver inte hänga över hålet och lägga i grejerna och sen en frontmatat kan du stapla färdiga hyllor och fylla på eftersom(fast det beror ju på hur stora saker du har), det kan du inte med toppmatad, då måste du fyllla varje lager fullt .

jag skulle också vilja prova glasfusig. undra om en stengodsugn kan det, har hört att för glasfusing måste ugnen svalna sakta , vet inte om stengodsugnen klarar det ?!  nån annan som vet??

[perlennart]1
0

Det är ugnsautomatiken/styrtavlan som avgör hur snabbt det skall avkyla, så om man vill arbeta med glas så skall styrtavlan vara beräknad till det. En vanlig stengodsugn kann utan vidare användas till det.