Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningraku
Läst 2500 ggr
leonberg
2

Kostnad för en bränning?

Jag har tassat runt i kulisserna här ett tag och förstått att här finns mycket samlad kunskap och erfarenhet. Jag har sysslat med keramik på "kvällskursnivå" i 16 år och nu ska jag äntligen få en egen verkstad.

Jag har köpt en ugn från uterm på 9kw. Vad kan jag då räkna med att en skröj resp. glasyrbränning kostar i elförbrukning? Den jobbar ju inte hela tiden på vägen ner väl, så jag kan inte bara räkna antal timmar den går antar jag.

[perlennart]1
0

Om du kör på full effekt i en glasyrbränning och det tar 8 timmar så blir det ju 8 gånger 9 kW, bara som ett exempel. Om du bränner en skröj så är det ju reducerad effekt på vägen upp så där måste man se på vilken effekt det är och på tiden så klart. Normalt så använder man ingen ström under avkylningen. Kan förekomma till kristallglasurer och andra speciella glasyrer.

GME
0

Tjenix !

Jag brände en skröj nu i helgen och jag har en 60l ugn  (ecotop) innehålet väger 3,2 kg efter bränning och det var gott om luft i ugnen, top temp 900 grader c i 5 minuter (lite yviga grejor) detta landade på ungefär 35 kWh, i detta ligger då all hussålsel med (värme, vvatten, 3 måltider på spisen , tv etc).

Detta ger en hint om vart det kommer att barka om du är orrolig för elräkningen ;-)