Raku-funderingar
Jag hittade fin rakuglasyr till lergods hos Cebex… nu funderar jag:
Går det till såhär: man skröjar först, som vanligt. Sen glaserar man med rakuglasyr, hettar upp glasyren i vanlig ugn tills den smält ut (hur lång tid ungefär?), sen plockar man ur godset, lämpligen med en tång (skadas inte glasyren då) och lägger den i en tunna med t ex sågspån, gräs eller annat(??)… men SEN då?
Skall man elda på i den tunnan? Brinner inte det av sig själv? Med tanke på hur varma prylarna är? NÄR tillsätter man ev oxid? Gör man det i rakuglasyren som man glaserar med? Typ infärgning?
Åh, jag är rädd för att jag låter jättekorkad nu… men jag är så nyfiken. Har flera säckar med sågspån och tunnor och skit runt omkring. (min verkstad är inrymd i min mans loppmarknad)
Finns prylar att "ta av", om man säger så!*s*

Det brukar fungera såhär:
först skröj,
sen glasering, om du har en grundglasyr färgar du in den med oxid.
Därefter bränner du i en särskild Raku ugn. Det finns flera varianter av Raku ugn, ex: vedeldad ugn bygd av leca block eller tegel, gasolbrännare till oljefat eller fiberklätt nät.
Efter glasyren smält ut i Raku ugnen tar man ut keramiken och efterbehandlar den på olika sätt, tex lägger man den i sågspån för att ge svärta.
Förslag: var med på en rakubränning hos någon som håller på eller vid en kurs! Mycket lättare att förstå när man provar på i verkligheten.

Jessika… tack, nu förstår jag bättre.
Pyromanen… ja, jag har skrivit till Rikardsaltbränning (tror jag han kallar sig) och frågat om kurser i Norrköping. Det stod nåt om det i nån artikel. Jag inser att det är lättare att förstå om jag går kurs. Men just nu har jag inte möjlighet, därför frågar jag lite här. Jag är nyfiken och ivrig att få veta mer. Hoppas att det är ok?

Jag minns ifrån folkhögskolan jag gick, att vi brände ut glasyren i den vanliga elugnen, och bar ut föremålen med tång strax utanför, där vår lärare stoppade dem i en tunna full med fuktigt gräs, sågspån och stickor. Det blev väldigt fina saker…. är det ok att göra så? Eller riskerar man att förstöra sin ugn på nåt vis kanske?

Som det diskuterats tidigare så riskerar man att ugnen tar skada av att öppnas när det är varmt.

Man kan göra så, jag själv har gjort det några gånger då jag varit tvungen att få grejer klara paniksnabbt och vädret inte varit med mej. Men glöm INTE att dra ur sladden innan du öppnar ugnen. En ugn med glödande spiraler och en metalltång är ingen bra kombination…jag har dessutom 6 m till taket i ladan där ugnen är och bra luftväxling.
Men skaffa hellre en Raku ugn, så slipper du slita på teglet i ugnen och dessutom går det ju mycket fortare, och du hinner bränna mer på samma tid. Och roligare dessutom :D

Sen beror det ju på hur långt du har från ugnen och ut där det är lämpligt att ställa en tunna som kommer att ryka som sjutton. Det kan ju lätt bli opraktiskt att löpa omkring med glödheta grejer, förutom att du i längden sliter på ugnen. När det nu är såpass enkelt att bygga en rakuugn. Det finns jättebra böcker om du inte har möjlighet att gå kurs. Branfmans Raku a practical approach, Raku av John Mathiesson och Alternative Kilns och Firing techniques av James Watkins och Paul Andrew Wandless är några. Jag vet att det finns en tråd som handlar om bra rakuböcker, kolla under böcker så lär du hitta ganska lätt.
Biblioteken brukar också ha några på svenska…

Kan verkligen rekommendera en en-veckas (mån-fre) rakukurs på Ålands folkhögskola som jag var på för några somrar sedan, ledd av Karin Widnäs. Där lärde vi oss mycket. Bl a att göra paket för att få en starkare reduktion. Att göra paket kräver att man jobbar snabbt och är väl skyddad mot värmen. Då lägger man det man gjort i ganska mycket tidningspapper och rullar in det i pappret snabbt som attan för det sätter igång att brinna på en gång. Och så ner med det i en tunna och på med lock. Lite farligt -men himla kul./Susanne