Vet inte. Googlade på Barium och fick upp bla. att alla lösliga bariumsalter är giftiga medan olösliga bariumsulfat är ofarliga. Googla du också kanske du förstår det hela bättre än jag? Kanske att när sådana ämnen har bränts in i gods inte är farliga längre. Tror inte det gör något i muggarna men var försiktig när du blandar. Tror inte heller Barium hade sålts av leverantörerna om det varit giftigt i glasyrerna.
Oj nu får vi vara lite försiktiga! varken karbonatet eller sulfaten är ju karbonat/sulfat när dom är upplösta i glasyren. Höga halter av Barium ökar upplösligheten hos glasyren och det kan knappast anses som en lämplig bruksglasyr den som finns i Coopers bok. Men små halter av Barium kan göra glasyren mera resistent. I den här glasyren är det nog svårt att byta ut bariumet men annars så kan man ju prova med strontiumkarbonat.
ja som ni ser har jag inte mycket koll på farliga ämnen inom glasyrer och oxider som jag förstår av det hela ska du inte använda Barium i kopparna. Skulle behöva gå kurs i vilka ämnen som är farliga och ofarliga på olika sätt och i vilka bindningar. Alltid fascinerats av kemi inte undra på att man blev gift med en forskare i kemi men inte ens han efter 10 års utbildning kunde fullständigt svara på gifitgheten i oxiderna jag frågade om förut. Det lärs ut för lite om kemin i glasyrers olika kombinationer och ämnen i kurser iaf. om dess giftighet tror jag idag.
Ja det är nog riktigt, men det beror nog också på vilken skola man gått.
Dom flesta går väl kurser och konstskolor och där tror jag inte det lärs ut så mycket sådant. Inom biokemin området som min man är i håller man på och forskar och gör experiment och vet om farligheten de har dragskåp när de experimenterar men det här i kombination med keramik och glasyr visste inte han. Var har du lärt dig det du kan om glasyrers ämnen och kemi och farlighet perlennart om jag får fråga? Jag kanske borde gå kurs där? 
Jag tror inte riktigtdet finns relevanta kurser i sådant och det skulle nog ta för lång tid. Men en skola som är bra är ju keramikingeniörsskolan i Tyskland, man måste då kunna prata tyska så klart.
Okay! Har aldrig hört talas om den utbildningen och jag börjar bli lite gammal att börja om på nytt. Möjligtvis har jag hört lite här och där i kurser om sådan kunskap och i utbildningen jag har gått men man glömmer också vad man lärt sig lite när man inte hela tiden har haft tid och råd att "hålla på" med glasyrer och keramik o.d
Tog fram ett Tyskt keramik lexikon och där står det att strontiumoxid kan ersätta BLY i glasyren som flussmedel och motverka borslöjor. Hoppsan det har jag missat eller glömt bort.Det står mera men det är för mycket att skriva om.
Är det inte karbonatet ni menar? Oxiden är nog inte stabil i en normal luftfuktighet/koldioxidhaltig luft
Ja det är verkligen en hel vetenskap det här! Kommer inte att använda den glasyren till bruksgods. Får leta efter ett annat recept tror jag eller köpa färgkropp.
#10 I de Tyska keramik biblarna som jag har ,nämns båda två i olika sammanhang. Det står så mycket att det är svårt att skriva ner det. Det står att karbonaten används mer än oxiden .
Har många böcker, här är 3 st av flera som jag har.
Keramische Glasuren…Wolf E. Matthes
Glasuren und ihre Farben..werner Lehnhäuser
Keramik Lexikon.. Gustav Weiss
Strontium tillsätts glasyren i form av karbonat eller sulfat eller som fritta. Ersättning för bly är endast en del av blyet och hela mängden bly kan först ersättas en bra bit över 1100 grader. Och strontium liknar Barium och kan ofta ersätta det men man skall komma ihåg att det inte är det samma. När man bakar en äpplepaj så kan man ju ersätta äpplet med päron som ju liknar äpplet mera än körsbär eller rabarber gör, men päron är päron och äpplen är äpplen.
Men både äpplen och päron kan smaka gott!!
Just det tycker jag också. Och både Barium och strontium kan vara fint att ha i glasyren. Det tråkiga med strontium är ju det betydligt högre priset.