Fryst glasyr, ändrat utseende?
Hej, har nu kört första glasyrugnen på 1 år. Läste nånstans att det var bra att sikta glasyren om den varit fryst så det gjorde jag. MEN, resultatet blev inte så bra. Vit tenn glasyr blev väldigt genomskinlig. Visst det kan ju bero på att jag är ovan att glasera och gjort för tunt, men det såg inte tung ut när jag glaserade och det syns att det är ett riktigt lager, inte strävt som det kan bli om det är för tunt. Nån som vet vad det kan bero på? Jag ska försöka gå ut och ta ett foto…
Enda möjligheterna är att något har bottenfällt eller att det ändå var för tunnt eller att glasyren inte är så täckande som du förväntat, Att den har varit frusen inverkar INTE på glasyren

Äh… När jag tittat lite mer noggrant så är det nog för tunt glaserat samt att det som stått på nedersta hyllan är lite underbränt. Jag får se till att ha tjockare glasyr och höja tempen 10 grader nästa gång.
vad bra, men kom ihåg att det finns många olika VITA glasyrer med olika täckningsförmåga.

Ja, jag har varit ganska nöjd med min tidigare men ska kanske prova mig fram lite. (använt lokattas vita)
Det skulle vara trevligt med en glasyr som blev väldigt jämn, där överlapp osv inte syns så mycket. Jag tycker att det verkar vara skillnad på olika glasyrer i det hänseendet.