vilken kon är i botten?
Så här såg konerna ut efter min senaste bränning. Vilken av konerna skulle ni tycka är "i botten" eller liksom den kon som får representera bränningnen? Jag siktade på att göra en kon 9-bränning och tyckte reseultatet såg lite sådär ut, kanske skulle vart inne en stund till.
Det är konerna sju åtta och nio, Tycker ni att konen ska peta med toppen i botten eller ligga ner lte halvsäckigt eller ska den ligga som en urblåst ballong för att vara färdig??
Jag tycker att konen längst till vänster stämmer bäst.
Man måste se på käglorna i ugnen medans man bränner för att se temperaturen. Eftersmältning och annat gör att det där som du ser inta kan användas till att bestämma tempen med. Nu vet jag att någon kommer att skriva att det kan man visst det för det har dom gjort i hundra år! men det är inte så det fungerar, bara för att komma kommentarerna i förköpet.
Flugufrelsarinn, du tyckte att glasyrerna såg ut att ha behövt lite mer värme? Då tycker jag det är det säkraste att gå på. Sen får man titta på hur käglorna ser ut när glasyrerna ser ut som de ska, och se att resultatet blir detsamma i alla bränningar.
PS Vad heter du, flugfrälsaren? Eller missar jag något?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
En underbar bild - och den säger så mycket. KSkulle gärna se fler sådana resultati bild
Tack för svar! Jag kollar på käglorna i ugnen medans det bränns. Och ska absolut gå efter min egen känsla. Glasyren står egentligen egentligen bland dom wide-fireing cone 5,6,7,8-glasyrerna i Coopers bok men jag tyckte den blev snyggare om man brände på lite extra.
Det jag undrar är egentligen bara vad folk menar när dom säger att dom bränner en glasyr till någon kon, petar den i botten eller ligger den ner, när min sjua ligger ner tex på den här bilden ovan så petar ju nian bara i botten och det är ju ganska stor skillnad.. om man skulle tro att en kon ska ligga urblåst och nån annan menar att den bara ska peta så kan det u bli riktigt fel om jag skulle köra en glasyr till kon 9 tills den ligger ner fast den egentligen bara skulle peta liksom.
Flugfrälsarn stämmer bra. Det är en favoritlåt.. :)
#5 Kör du titthål i ugnen ska käglan böja sig i rät vinkel vad jag vet. Jag gör aldrig så, så jag är inte säker.
Underbar musik förresten! 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Det är riktigt Lena, horisontalt läge på käglan och ja bra musik
#1 #6 & #7 Nu har jag fått tre svar som lyder Horisontellt läge, Rät vinkel och Längst till vänster. Hoppas att ni menar samma sak, då är det ju en kägla nio-bränning jag har gjort! Toppen i botten. :)
Jag tror att du missuppfattat det här, käglan ska vara i 90 graders vinkel och inte röra plattan för då är det ju inte horisontalt läge mera! Käglan står upp och skall röra sig ett kvarts varv, om du förstår vad jag menar? Och som en ovan skrivit så kan du inte se det på dina käglor för dom är ju avkylda och ute ur ugnen, måste ses i ugnen och så stoppar man ugnen när käglan fallit, sen faller den ytterligare under avkylningen så ser det ju ut som om den fått mer värme än den egentligen fått. Värme och tid hänger ihop hos en kägla så man måste också följa rekommenderad temperaturstigning om det skall bli helt riktigt. Det som är bra med en kägla är att det ju är en glasyr som den är gjord av så dom flesta glasyrer som du har på dina grejer kommer att ha samma smältförlopp som käglan.
Jajjemän, jag har missupfattat det hela litegrann tror jag också.. nu börjar det klarna dock.
:)