Vad händer i verksta´n?
Stefan startade en tråd "På drejskivan" som jag tyckte var lite kul, nu fick den "eget liv" vilket är helt ok det också men nu tänkte jag att man kunde starta en ny tråd. Vad händer i verksta´n?
Vad gör ni nu för tiden? Drejar, kavlar, bränner………
Fär egen del har jag drejat mufflar/saggar. Var på en rakuworkshop i Holland/Rakuvaria i maj
och fick bl a testa att bränna "saggar" så nu är jag sugen på att testa själv.
Åtorp!? Det är ju nästan häråt! Har en kompis vid Skagern, så jag passer Åtorp ibland (senast på midsommarafton… )
L.A.E. håller till i Karlskoga, är ju heller inte långt…
Wabisabi, antar att du var där samtidigt med en eller flera från Lund. Denna workshop blir jag lite sugen på. Men de verkar inte ha mer i sommar?
#1 Dessa mufflar/ saggar boxar används ju för att bränna saggarbränningar i Raku ugnar. Jag gjorde en riktigt stor + lock i höstas. Hoppas kunna testa den senare i sommar.
Vad då lat Rolnor, det kommer en dag imorgon också!:)
Ja, man får ta det lite pö om pö om pö….
Exakt varför vill man bränna med saggar i en rakuugn, förklara?!
#4 Ja det stämmer, jag var där tillsammans med tre tjejer från Lund. Det var Ina och Ed Knops som hade workshopen, det är säkert många som har läst deras bok "rakuvaria". Kan verkligen rekommendera deras Workshop!
Under de tre dagarna som vi var där fick vi pröva på 12 olika bränningstekniker. Bl a coppermatt, naked Raku, horse hair, pitfire, "vanlig" Raku med glasyr mm
Hur skall jag nu förklara detta utan att bli för långrandig
Vill helt enkelt kunna bränna utan att det ryker för mycket. Man kommer ifrån den öppna elden och vad den för med sig vilket jag i och för sig gillar. Brukar bränna en del pitfire/rökbränt men oftast höst och vinter innan alla skall hänga ut tvätten och vara i sina trädgårdar. Genom att göra det i min rakuugn hoppas jag kunna nå ungefär samma resultat.
Befinner mig fortfarande på experimentstadiet så vi får väl se. Jaha har jag lyckats förklara någorlunda nu, eller
Bifogar en bild med lite av det jag gjorde i Holland. Burken är pitfire, urnan saggar och skålen Crocodile skin glasyr.
Då förstår jag, det som förbryllade mej lite är just att du ska göra det i en rakuugn, i en stengodsbränning skulle jag inte undra.
idag har de svenska turisterna hunnit komma till Höganäs.. Men allting tycks gå fel massor med grejjor att bränna på hyllorna.. Hans christian på cerama går på semester nu som sköter sevicen på den stora gasugnen på nästan 3 kubik har lgått på semester. ugnen vill inte ens starta.. Hoppades på några produkter bland annat en oljelampa jag sålde många av och ringde och beställde mer vekhållare och fick beskedet kommer in nya i augusti hmmm.. har man fler ess i rockarmen.. kollar men det ser tomt ut.. Ljusare en så kan det inte bli 

Oj så vackert! Är sakerna glaserade?

Verkligen, så…. fina!
#11 skålen har du fotat den liggande, inte för att det spelar någon roll den är lika vacker för det, jag bara undrar

Alla detaljer som ser ut att vara lite på måfå, vilket dom ju inte är, höjjer verkligen upplevelsen, jag tycker att det är bland det finaste jag sett här på sajten, fina bilder också.
Hej på Er!
Fina saker!
Wabisabi jag tyckte särskilt mycker om din skål!! :) Hur blandar man en sådan glasyr? Har du recept och lite tips på hur man går till väga?
Skön sommar!! /maria
TACK! maraMaria
j-aan; Det vore kul med en profil, sen undrar jag om du har nån hemsida?
Sååå läckert när kanterna på fassetter får en ljusare färg än godset i övrigt, avis….

#20 Min hemsida är under omarbetning men man kan komma till min gamla på www.anagama.se Nu när du flyttat till Åtorp så har du ju bara drygt 7mil till Tibro där jag håller till. Jag visar gärna mina vedugnar och min keramik om du skulle ha lust. Åtorp-Finneröja-Tived-Undenäs-Forsvik- Mölltorp-Tibro är den genaste vägen men snabbast är nog Finneröja-Mariestad-Tibro. Bifogar en saltbränd kruka till.
#17 Tycker bara det ser läckert ut, precis som att skålen svävar
#19 Glasyren består av Boraxfritta 80 % och Kaolin 20 %. Den skall läggas rätt tjockt ca 3 mm, när den torkar så skall den dra ihop sig (bifogar en bild så förstår du vad jag menar). Sedan rakubränns den upp till ca 1000°.
Lycka till!
Vilken skapar glädje fantastiska bilder

#22 Man gör ju mer eller mindre bra bränningar. Tack och lov har jag inte råkat ut för en totalt misslyckad bränning men risken finns ju alltid så i väntan på ugnsöppning är jag alltid lite spänd.
Nej jag har inte varit med i Ceramics Montly men har varit synlig i USA på annat sätt. Har varit med på några utställningar och finns representerad på Museum of Art i Cedar Rapids samt varit Sveriges representant på en internationell vedbrännarkonferens där. Det finns en tidskrift för vedbrännarentusiaster The Log Book och där har jag varit med.
#23 Tack Wabisabi! :) Detta ska jag försöka mig på i sommar.
TACK! maraMaria
Respect!