montera spånplatta på drejskivan
hej!
jag undrar hur man gör för att kunna montera runda spånskivor på drejskivan, skivor som man drejer fat på och som man sedan kan ta av från drejskivan. Jag har sett att man kan borra två hål i drejskivan som man sedan använder för att fästa, (skruva?) spånskivan med men jag kommer inte ihåg hur man gjorde…Någon som kan ge mig tips?

Använder mej alltid av lera för att fästa spånskivan. Dreja ut typ en tallrik och gör några spår i den. Bara att banka fast spånskivan på denna. Häpp!
Annars kan du söka på sajten, finns massor med trådar om detta.
enig med föregående, klart bäst och snabbast med lera, enkelt att få av plattorna och få på nya.
Jag har två muttrar fastsatta på drejskivan, träplattorna är försedda med hål, dock inte rakt igenom. Tycker att det är toppen!
Sen har jag en träplatta där det är utskuret för 10x10 kakelplattor som jag drejar ex muggar på. Är så lycklig över att slippa lyfta av geggigt gods. Jag har övat länge för att lära mig dreja, och kände att jag inte orkade öva på att lyfta av godset från drejskivan utan löste det med plattor, en genväg jag aldrig ångrat;)
Precis!
Kakelplattan ligger ju nersänkt i träskivan, i hörnen är det hål nersänkt. Plattan ligger still men du kan ta ett järn i hörnet och dra loss. Är ganska säker på att det är ngn här på forumet som berättade om det. Jag åkte direkt till snickeriet och beställde lite ursågning;)
Läste ditt svar annakarta och skulle vilja veta lite mer. Hur sitter muttrarna? Har du fixat detta själv eller var det förberett från början i drejskivan?
Min granne satte dit muttrarna, så jag har ingen aning hur det går till! Ett tips är att ha två storlekar på muttrarna, för om du lyfter av något som kanske måste torka på sig en stund och sen vill fortsätta dreja får du det exakt som det var innan, om du förstår vad jag menar. Muttrarna sitter ungefär mitt emellan mitten av drejskivan och kanten. Jag har tre olika storlekar på träplattor, ngr mindre än drejskivan, ngr lika stora, ngr större än drejskivan. Mina plattor är gjord av ett material som har en lite blank vinröd yta, slitstarkt och känns inte lika stickigt som spånskiva, fast en annan granne har av spånskivor och hon menar att det funkar bra! Muttrarna är ca 0,5 cm i diameter, tror de inte ska vara smalare. Hoppas du fick lite mer kött på bena nu;)
Jag har också muttrar i min skiva - löstagbara. Min man mätte och borrade två hål och försåg mig med två muttrar som passar perfekt i hålen. Sedan gjorde han en mall som t.o.m. jag kan använda för att sedan såga ut skivor och borra gropar i som passar perfekt på skallarna. Bra med löstagbart för då kan jag dreja utan skivor om jag vill. Jag gör mina skivor i plyfa, håller bra och suger inte (godset torkar bra). Hål i spånskivor har en tendens att nötas upp…
Är det verkligen muttrar ni har i drejskivan? Är det inte skruvar med skruvskallen upp? Är det två eller tre stycken? Ja ni ser… Det är inte lätt när man inte kan se hur det ser ut. Jättebra tips om jag bara får till det :-)
Jag hade en drejskiva som man kunde byta ut skivan mot en mindre skiva som det var en konisk kant på där man kunde gjuta gipsskivor i och så var det utfräst på två ställen i kanten så man kunde ha en list till fixeringen av skivorna, på så sätt blev det också lätt att lyfta ur dom. Drejskivan hette Rotinde och var ett monster, bara svänghjulet vägde 80 kg. Men snabb och stark var den och hade hjul så det gick ändå lätt att flytta den.
Bult kanske är det korrekta namnet… :)
skruv, mutter, bult…. jag kan faktiskt inte säga exakt, men det ser ut som baksidan/undersidan av en mutter. Sitter som berg, och har gjort i många år, men så jobbar min granne med stoooora liftar och vet hur man gör för att det ska hålla bra!