Universitet/Högskola
Hej jag går 3.e året på gymnasiet och vi har börjat med keramik, och jag tycker det är så sjukt roligt!! Så nu tänkte jag höra med er som kanske kan lite om detta om ni vet om det är bättre att söka direkt till universitetet/folkhögskolan eller om man ska nigra fristående kurser för att fixa mer arbetsprover?? Vad skulle ni ha med på arbetsproverna?? och vilket universitet/folkhögdkola skulle ni rekomendera. har kollat Konstfack, Göteborgs Universitet och Umeå Universitet.
Tycker dock det är onödigt att gå Umeå som är 0,5 år då jag redan har förkunskaper innom olika teknikrt, glasering och bränning.
Känner flera som gått Bergens Konsthögskola. De har tydligen en riktigt bra keramikutbildning.
Sen finns även Glas og keramikskolen på Bornholm.
Själv har jag ingen utbildning som keramiker så jag kan inte säga så mycket mer 
Bergen är bra, kommer många duktiga folk förbi där, men allt beror ju på vad du egentligen vill med keramiken? vill du bli krukmakare, keramiker eller kanske konstnär? kanske designer eller keramisk tekniker eller keramik ingeniör? alltefter vad man vill så finns det många fina skolor runtikring i världen. Kanske du bara vill smaka på det keramiska innan du går vidare, i så fall kanske du kan nöja dig med en folkhögskola till att börja med!
Smakar på keramik nu i skolan och det är det roligaste jag gjort!! :) Ska kolla de skolorna :D Tack för tipsen :D
Jag får ju ta och passa på att rekommendera Vårdinge by folkhögskola, på vars keramiklinje jag nu går andra året. Det är en fantastiskt trevlig skola där alla sysslar med någon form av konst eller hantverk. En mer kreativ och inspirerande miljö får man leta efter!
Jag kan förstås inte jämföra med någon annan skola eftersom jag bara gått här, men jag har inte vantrivts en enda dag här hittills. Sök gärna hit!
#4 Åh kollar Vårdinge by folkhögskolas hemsida och det verkar ju as roligt och verkar vara en bra skola!! :) Ska helt klart söka den när det är dax!! :D