misslyckad glasering
Hej alla glasyrproffs där ute!
Jag har precis gjort min första egna glasyrbränning hemma med misslyckat resultat.
Glasyren jag använt är en heltäckande vit men resultatet blev allt annat än heltäckande.
Mina frågor som jag hoppas någon kan svara på är (vågar inte ringa Cebex med fler frågor nu, terroriserar dem dagligen med mer eller mindre korkade frågor):
Kan det bero på att jag eventuellt skröjbrände för varmt? Lät ugnen gå upp till 1000 c, fick höra efteråt att 950 grader hade räckt. Men glaserade riktigt tjockt eftersom jag fick höra att det ev kunde suga åt sig sämre om man skröjbrännt för varmt.
Kan det bero på att ugnen blir för varm/sval? ställde in den på att gå upp till 1260 c och mätare visade det men jag har aldrig kollat med "käglor" om mätaren stämmer. Fast 1260 c är topptemp.
Kan det vara något fel på glasyren? jag har blandat den som det står på förpackningen?
Leran jag använt är S-LERA VIT CS950
Glasyren
S-GLASYR 1350 VIT BLANK lät ugnen gå upp till 400 grader på 3 timmar, sen fulleffekt upp till topptemp, utjämning 30 minuter på topptemp. Öppnade locket lite på glänt vid 70 grader.
några andra tips?
Tacksam för alla tips!
/J
Jo, glömde fråga om det går att glasera en gång till?
Rent tekniskt med bränningen så har du inte gjort något fel. Men jag kan se att det är allt för tunnt glaserat och glasyren verkar inte vara särdeles bra heller, ser lite jolmig ut rent sagt. Du kan ju också prova med en transparent glasyr som du vet fungerar och så tillsätta helt upp till 30 % zirkonsilikat beroende på glasyren. Eller 10-15 % tennoxid eller en kombination av båda. Att glasera om det där så det blir snyggt vitt och jämnt tror jag blir svårt.
Jag tycker också att glasyren ser ut att ligga för tunt. Hur gjorde du när du "glaserade riktigt tjockt"?
Det borde inte vara något problem att skröja i 1000 grader, leverantörerna brukar faktiskt rekommendera det.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
åhh, underbart med feedback.
Perlennart: att börja blanda själv verkar för riskabelt när jag är total nybörjare och vi hade denna glasyr på mina kurser jag gått och den blev vit och fin.
det här var ju första gången så jag vet ingen transparent som funkar bra heller…
Ulla; jag höll dom i glasyren i ca 10 sekunder. Lagret var riktigt tjockt…
jag vispade och vispade och vispade med en diskborste när jag blandade ut det och mellan varje dopp men kan det ändå vara så att jag inte lyckats blanda ut pulvret ordentligt från början??
Det borde du ha sett om det inte blev blandat, men en orsak kan vara att du doppat så mycket att skärven blivit helt genomblöt så att glasyren bara rinner av.
Kan det ha varit så att din skål blev för våt så att glasyren sköljdes av igen?
_
_
Ah, jag ser att du svarade före, perlennart. Borde nog ha kollat innan jag skrev.
_
_
Kan det vara så enkelt som att glasyren blivit lite för "vattnig" eller tunn när du blandat den? Eller kanske inte blandat ihop sej riktigt ordentligt?
Vissa glasyer behöver få stå till sig ett par dagar efter att man blandat (och siktat) dem. Men håller med föregående talare - ser ut som för mycket vatten i glasyren. Ett tips är att försöka bränna ett glasyrprov på alla glasyrer (även köpta) innan man doppar sina "riktiga" grejer i dem. Även om det är osannolikt (?) att glasyren är felblandad från Cebex är det inte omöjligt, så om du har erfarenhet av denna glasyr sedan tidgare och den var annorlunda så är det också en möjlig felkälla…
Lycka till!
Och vissa glasyrer måste man ha rätta knycket när man rör upp har jag märkt. Det kan ta längre tid än man tror. Man vet att man har rört ordentligt när man doppar ner fingret och ser hur glasyren täcker. Skönjer man nagelbandet lite så brukar det vara bra.
En gång fick jag hem en glasyr som skulle bli lime och någon hade glömt tillsätta det gula pulvret. Så nog inträffar sådana missöden.

Doppa en provbit istället, inte fingret.
Håller med om att glasyren ser tunn ut. kanske för mycket vatten i hinken, för hårt skröjat eller för dåligt upprört. Testa igen.
skröjen är helt O.K. det är den tempå som man skall ha för att vara säker på att det mesta av gaser är borta.
Om glasyren innehåller för mycket vatten kan du prova följande.
För att få bort lite vatten låter du glasyren stå stilla i sin hink ett par dagar, ev längre. Ända tills du ser att den skiktar sig. Då har själva glasyrmaterialen sjunkigt till botten och kvar ovanför är det bara vatten. Häll av en del av vattnet försiktigt och spara det i en hink bredvid. Rör nu upp glasyren och doppa ett prov. Tillsätt lite mer vatten (kanske allt?) och doppa ett prov till. Efter bränning ser du om det var felet =)
Ser exakt ut som mitt gods med samma lera och glasyr. Jag inte fått ordning på det ännu efter att ha provat alla tips och trix, har du?
Byt glasyr!