Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1648 ggr
maomi
0

Bulor på godset

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag får ibland bulor på mitt gods i glasyrbränningen. Denna gången fick jag endast bulor på det godset som glasyrbrändes för andra gången. Det som var inne för första gången klarade sig fint. Tidigare har jag dock fått bulorna redan vid första glasyrbränningen. Jag använde samma lera och glasyr som jag alltid använder. 1240 och CS900 från Cebex, jag använde också en gjutlera från Cebex. Jag fick bulor både på mitt drejade gods och det gjutna. På bilden syns botten på ett gjutet fat med två stora bulor och en ljuslyckta med bula på höger sidan. Är det någon som vet varför dessa bulor bildas?

//Åsa

zzaga
0

Ser ut som lufbubblor som blivit instängda i leran.

amandas-keramik
0

jag brukar också få det i bland,jag tror att det kanske är lite över brännt,jag använder också cs900

pyromanen
0

Jag har fått bulor/ blåsor ibland med vissa leror.  Jag har testat krossa en sån bulig sak precis i bulan för att titta inuti den och då har det vairt smutsfärgad därinne, vilket ska betyda att det är orenheter i leran (kolföreningar, svavel eller liknanade) som inte hunnit bränna upp innan glasyren täppt igen ytan. (Om man skröjbrännt först så ska eventuell smuts brännas bort under skröjbränningen så att det inte finns sånt kvar i glasyrbränningen) Jag vet ju inte om det är samma sorts bulor du har, men om du har nån sak du kan tänka dig krossa så kan du ju kolla.

Om det är orenheter kan en lösning ev vara att skröjbränna vid högre temperatur eller med längre utjämning.

maomi
0

Under skröjbränningen skapades inga bubblor, inte heller under min första glasyrbränning. Men de saker som denna gången fick bubblor på sig är omglaserade och glasyrbrända för andra gången.

Jag ska hem i eftermiddag och krossa en blubbla och se om det verkar vara föroreningar.

drake3
0

Är det helt otänkbart att glayren är för lite rörd, så att klumpar av vissa kemikalier sitter ihop.?Fundersam

Elorion
0

Ser ut som luftbubblor… Har godset torkat länge nog efter glasering, kör du långsamt första biten av bränningen?

Har du torkat leran på gipsplattor, kan orsaka kalksprängningar om man inte är försiktig med gipset. Har iochförsig aldrig råkat ut för det själv. Fundersam

troll
0

Jag har också råkat ut för bulor. Främs på fyle-leran, men även på cs900 när jag bränt den flera "glasyrgånger". Det känns som om innestängd luft borde ha visat sig redan i första glasyrbränningen. Föroreningar också (vilket har varit fallet med fyle). Det jag har börjat fundera över är om min ugn har burjat att bränna för högt, eller inte bränna så som jag tror att den bränner, dvs pyrometer och/eller aparatur som inte gör som man säger. Har nu köpt ett gäng käglor.

Marie

maomi
0

Jag har inga käglor utan har gått helt efter automatiken men det är nog dax att köpa käglor. Det måste ha något med "dubbelglaseringen" att göra eftersom godset som glasyrbrändes för första gånge klarade sig fint.

Omglaseringen av godset fick torka två dygn innan ugnen startades.

Jag vet inte varför dessa bulor kommer men jag vet att det inte är luftbubblor. Luftbubblor har jag stor erfarenhet avSkrattande

Och är det inte så, att om man lyckas med att få en beställning så kan man ge sig tusan på att det inte riktigt går som man tänkt sig.

bosse-cebex-gbg
0

Blåsrisk 1. När leran redan har sintrat en gång, kan gaserna få svårt att hitta ut under nästa bränning.

Blåsrisk 2. Lera som redan sintrat en gång, har inte riktigt samma sammansättning som tidigare. Därför kan bränning nr 2 ibland orsaka mer gasbildning än vid den första.

Som en bieffekt kan "dubbelbränd" stengodslera också bli mindre tät, och litet mindre hållbar.

Här finns stora variationer beroende på lersort, Brännkurva osv, men sådana här dubbelbränningar innebär alltid ett risktagande.

Bosse

troll
0

Tack Bosse. Nu känner jag mig som en enarmadbandit som det har raslat ner poletter i !!!Pusselbitarna faller på plats.Tack igen.

/Marie